Møre og Romsdal står på perrongen når høyhastighetstoget går

Traseen for den framtidige høyhastighetsbanen mellom Trondheim og Oslo planlegges gjennom Østerdalen. Det kan bety at befolkninga i Møre og Romsdal ikke kan nyttiggjøre seg dette miljøvennlige og effektive transportsystemet. Også i vårt fylke trenger vi alternativet til fly for transport over lengre avstander. Med en investering på mellom 60-70 milliarder kr er dette dårlig samfunnsøkonomi og dårlig miljøpolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Møre og Romsdal Venstre krever at videre utredning av høyhastighetsbaner i forbindelse med Nasjonal Transportplan 2009 også belyser:

– Hvilken betydning det kan ha for verdiskaping og persontransport i vårt fylke å få traseen lagt gjennom Gudbrandsdalen.

– Hvilken betydning en forlengelse av Raumabanen til Ålesund kan ha både for vare- og persontransport. Beregninger viser at en slik bane vil styrke trafikkgrunnlaget og økonomien i en framtidig høyhastighetsbane mellom Trondheim og Oslo.

Når en planlegger morgendagens transportløsninger må ikke Møre og Romsdal bli stående på perrongen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**