Sneglefart i revideringen av kommuneplanen – et betydelig problem er under oppseiling!

Venstre stiller seg svært spørrende til de sendrektige signalene som ble formidlet fra posisjonens side i kommunestyret i møtet 23. januar. Kommuneplanen er det viktigste styringsdokumentet for hvordan vi ønsker at Gjerdrum skal utvikle seg i tiden fremover. Gjeldende plan er svært ullen og intetsigende. Likevel foreslår flertallspartiene å vente helt til slutten av valgperioden med å revidere kommuneplanen! Hva i all verden er det det nøles med?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Lars Peder Nordbakken tok opp problemstillingen på kommunestyremøtet 23. januar, og uttrykte to hovedbudskap:

1. En honnør til administrasjonen for såvidt åpenhjertet og ærlig å erkjenne de store manglene ved Gjerdrum kommunes nåværende kommuneplan som ble vedtatt 5.mars 2003. Det sies i sakgrunnlaget til forrige kommunestyremøte – etter Venstres mening helt riktig – at “Det er et stort revisjonsbehov for den langsiktige delen”, og videre at “tekstdelen er såpass kort og lite presis at den vanskelig kan sees å være noe godt styringsdokument for en samordnet samfunnsutvikling.” Det er rene ord for pengene!

2. Når det likevel foreslås – etter vår mening ganske utrolig – at Gjerdrum kommune ikke skal revidere kommuneplanen før i slutten av valgperioden (!!) er det grunn til å undres over hva man nøler etter – eller om flertallspartiene rett og slett ikke har forstått hvor viktig saken er for både næringsutvikling og for mulighetene for å skape en mer helhetlig og attraktiv sentrumsutvikling på Ask. Kommuneplanen dreier seg faktisk om det viktigste verktøyet for å legge gode rammer for hvordan vårt lokalsamfunn, og særlig sentrumsområdet på Ask, skal utvikles fremover. Det er også et felles anliggende som berører oss alle som innbyggere i Gjerdrum.

Til alt overmål er det jo også slik at det ikke finnes noe enkelt lokalpolitisk tema hvor vi som folkevalgte har større frihetsgrader til å forme politikk tilpasset lokalsamfunnets situasjon og muligheter enn nettopp i sammenheng med hvordan vi vil at Gjerdrum skal utvikle seg i fremtiden – i forhold til næringsutvikling, samfunnsutvikling og sentrumsutvikling. Dette handler naturligvis også om kommunens fremtidige inntekstgrunnlag.

Venstre stiller seg også meget spørrende til argumentasjonen om at kommunen først må ha på plass et helhetlig plan- og styringssystem og en en strategisk næringsplan før kommuneplanen kan revideres. Dette blir omtrent som å spenne kjerra foran hesten – det kommer ikke til å bevege seg fort fremover. Det er et problem fordi helheten i kommunens utvikling er jobb #1 – og uten at man tar tak i denne hovedjobben med en gang, så vil en rekke kortsiktige tiltak risikere å sprike i mange ulike retninger. Slikt blir det ikke god kommuneøkonomi av!

Vi forstår meget godt næringslivets behov, som tydelig og klart gjennom Næringsforum har sagt i fra at det haster å komme i gang med en strategisk næringsplan. Wenche Larsen (Aps representant i Næringsforum)) foreslo også i kommunestyremøtet å nedsette et utvalg som allerede før sommeren gir en anbefaling på hvordan arealbehovet til næringslivet kan løses. Svaret fra posisjonen var at saken ikke var moden for å beslutte noe nå. Vel, det blir spennende å se om den er blitt mer “moden” ved neste korsvei. Det er allerede 27. februar.

Venstre mener at vi må se dette i sammenheng for å få til en godt gjennomtenkt helhet i kommunens videre utvikling. Vi kommer til å ha vårt fokus sterkt rettet mot dette viktige temaet gjennom hele valgperioden.

Vi mener bestemt at vi som folkevalgte ikke kan tillate oss å bevege oss inn i det mest avgjørende fremtidrettede temaet i Gjerdrum som søvngjengere. Vi kommer garantert til å si i fra – og foreslå et tydelig taktskifte i det viktige arbeidet med kommuneplanen.

Og, inntil det motsatte skulle bli bevist så spør vi: Hva i all verden er det flertallspartiene (Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkepart) nøler etter?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**