Terrasaken: Kontrollutvalgets rapport er klar!

Kritikken rammer rådmannen hardt, sier leder i Kontrollutvalget, Svein Abrahamsen. På vegne av kontrollutvalget overrakte han i dag rapporten som er utarbeidet av KPMG til ordføreren. Rapporten skal behandles på bystyremøte onsdag 13. februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Svein Abrahamsen

Rapporten viser at det var mange alvorlige mangler ved saksutredningen da bystyret behandlet investeringsplanene og finansstrategien for Haugesund kommune i 2004. Den viser også at administrasjonen i ettertid gikk ut over de fullmakter bystyrets vedtak gav. I Rapporten stilles det også spørsmål ved om ikke kommunerevisjonen burde ha sett nærmere på kommunens internkontroll i denne saken.

Rapporten er utarbeidet av et uavhengig revisjonsselskap, KPMG. De har trukket sine konklusjoner basert på den informasjon de har fått fra ulike involverte parter og ut fra det mandat de fikk fra kontrollutvalget.

I rapporten blir det også slått fast at den politiske oppfølgingen burde ha vært bedre. Til tross for enkelte kritiske spørsmål ble ikke saken utsatt. Det var også i liten grad oppfølging fra det politiske nivået etter at vedtaket var fattet og iverksatt.

Venstre skal behandle rapporten på sitt gruppemøte mandag 11. februar.

Kontrollutvalgets innstilling finner du her >>

KPMGs rapport finner du her >>

Se videointervju med Svein Abrahamsen i HA her >>

Les kontrollutvalgets anbefalinger til bedre praksis her >>