SANDE VENSTRE, DET ENESTE PARTIET SOM STEMTE IMOT DISPENSASJON I STRANDSONEN

Regjeringen og fylkesmannen i Vestfold oppfordrer kommunene til en streng praksis ved behandling av plansaker og dispensasjoner i hundremetersbeltet langs sjøen.
Antall dispensasjoner i 2005 for hele landet viser at det av de 1411 søknadene som ble behandlet, ble 72% innvilget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Der det er aktuelt med utbygging i strandsonen, skal det skje etter en bevisst og langsiktig planlegging og ikke på grunnlag av enkeltvise dispensasjoner.
Det har nå blitt så mange dispensasjoner på landsbasis at det vurderes å ta fra enkelte kommuner retten til å kunne gi dispensasjoner i byggesaker og fradelingssaker. Og som det står i Dagbladet 18.02: Kommunene har seg selv å takke.

Strand

Foto: Microsoft

Hovedutvalg for næring, miljø og kommunalteknikk i Sande hadde møte 5. februar. En av sakene utvalget behandlet, gjaldt nettopp en slik dispensasjonsssak. Administrasjonen hadde innstilt på avslag med hjemmel i plan- og bygningslovens §17.2 og kommuneplanens §9.
Men hva skjer i utvalget? Jo, partiene AP,SP,KRF og FRP vedtar å gi dispensasjon. Bare Venstres representant stemte for administrasjonens forslag.
Søknaden gjaldt deling av ei tomt ved sjøen i tre parseller. Området ligger i strandsonen og innenfor virkeområdet til Rikspolitiske retningslinjer for Oslofjordområdet.
De nevnte partiene la spesielt vekt på at eiendommen grenser til N.Jarlsberg Brygge, og at deler av eiendommen er avsatt til boligformål.
AP hadde også en protokolltilførsel der det bl.a. vises til at de samme personene som bor der i dag også vil komme til å bo der etter fradelingen.

Vedtaket strider mot det regjering og fylkesmann sier om behandlingen av slike saker. Her er det snakk om en tilfeldig dispensasjon og ikke etter en bevisst og langsiktig planlegging.
Vedtaket i NMK-utvalget vil kunne åpne for at søknader som kommer fra andre eiere i området, vanskelig vil kunne avvises hvis de ligger nær N.Jarlsberg Brygge eller for så vidt andre steder langs stranda i Sande. Det er vel heller ingen som kan vite hvem som vil bo på de fradelte parsellene etter en tid. Det kan jo tenkes at eierne ønsker å selge når det har gått noen år, og da kan vi komme i den situasjonen av det er tre forskjellige familier som sitter som eiere.

Sande Venstre gikk til valg på følgende punkt under overskriften Arealdisponering: "Tiltak som fører til nedbygging av strandsonen, og dermed hindrer ferdsel langs strendene, må ikke tillates." (Kortversjonen)
I partiets program står det ellers slik:"Arealer ved kysten, uavhengig av områdets status, må i størst mulig grad ikke bebygges."
Sande Venstre vil forholde seg til at det ikke skal gis dispensasjoner som omhandlet ovenfor. Det kan i det lange løp føre til at kommunene vil miste myndigheten til å gi dispensasjoner i slike saker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**