En helhetlig kommuneplan: Hvordan vil vi at Gjerdrum skal utvikles?

Heldigvis tok saken om kommuneplanen i kommunestyremøtet 27. februar en positiv vending. Det blir mer fortgang i arbeidet med kommuneplanen og strategisk næringsplan enn først antydet. Helheten blir også vektlagt sterkere. Vi kan vanskelig si oss 100 % fornøyd, men det var positivt at vedtaket i kommunestyret langt på vei gikk i Venstres retning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hvordan vil vi at Gjerdrum skal utvikles seg i tiden fremover?

Dette er kanskje det aller viktigste temaet i lokalpolitikken i Gjerdrum, attpåtil et område hvor våre lokale folkevalgte har betydelig innflytelse. For Venstre er dette snakk om en hovedsak i tiden fremover, en sak som angår oss alle. ikke minst er vi opptatt av at vi lykkes med å forme det sentrale Ask på en måte som blir et løft for hele Gjerdrum – i forhold til både næringsutvikling, boligutvikling, kultur, trivsel og miljøhensyn mv.

Vi valgte å fremlegge et begrunnet forslag på kommunestyremøtet for å legge ekstra vekt på betydningen av denne saken. Når vi så at store deler av kommunestyret ville gå i vår retning valgte vi å trekke vårt eget forslag for å få til et mest mulig omforent utgangspunkt for dette viktige arbeidet.

Slik ble vedtaket i kommunestyret:

1. Gjerdrum kommune starter rullering av kommuneplanen 1.1.2009. det settes av midelr til dette arbeidet i forbindelse med budsjettbehandlingen for 2009. Kommuneplanen skal være ferdig rullert innen utgangen av 2010.
2. Vi ønsker en full rullering av kommuneplanen.
3. Kommuneplanutvalget som er partsidentisk med formannskapet, starter arbeidet med å utarbeide strategisk næringsplan umiddelbart. dette kan forsterkes med næringslivets 3 medlemmer av næringsforum når utvalget finner det hensiktsmessig.
4. Kommuneplanutvalget utvides med SV v/ Britt Fossumstuen

Her er forslaget som Lars Peder Nordbakken fremla på vegna av Gjerdrum Venstre:

TEMA: Evaluering av kommuneplanens revisjonsbehov og boligbyggeprogrammet

Bakgrunn

Vi viser til rådmannens notat og forslag til vedtak (datert 31.01.2008) omkring nedsettelse av et ad. hoc-utvalg for igangsetting av arbeidet med en ny strategisk næringsplan. Vi er glade for at saken siden forrige møte i kommunestyret er beveget med flere skritt i riktig retning, ut fra Venstres syn. Vi vil i den sammenheng gjerne fremheve følgende;

At arbeidet med strategisk næringsplan (SNP) og kommuneplanens arealdel igangsettes raskere enn opprinnelig skissert.
At signalene fra Næringsforum, som ble formidlet på forrige møte av Wenche Larsen, om viktigheten av å legge frem et utkast til SNP med forslag til næringsområder for kommunestyret innen utgangen av juni 2008, i hovedsak er ivaretatt.

Tenke helhet — se muligheter — handle sammen

Vi ser imidlertid noen utfordringer som vi håper kan la seg løse bedre gjennom et bredt anlagt politisk samarbeid. Vi ønsker med dette å tydeliggjøre vårt syn, som grunnlag for å fremlegge et forslag som vi håper vil oppleves som en fornuftig løsning som kan samle bred støtte i kommunestyret.

Vi opplever at det forliggende forslaget innebærer en risiko for at hovedtemaet blir for snevert definert i forhold til den hovedproblemstillingen som vi sammen står overfor i denne saken. Den store utfordringen består etter vår mening i å tenke tilstrekkelig fremtidsrettet og helhetlig på både samfunns- og næringsutviklingen i Gjerdrum, med særlig vekt på å legge best mulige rammer for en god stedsutvikling i det sentrale Ask-området. Etter vår mening er det liten tvil om at næringslivet i Gjerdrum i særdeleshet vil nyte godt av en stedutvikling som gjør Gjerdrum til en mer attraktiv næringskommune — ikke bare for handel- og servicevirksomhet, men også for et større mangfold av kunnskaps- og kulturbaserte virksomheter.

Per i dag finnes det ikke noe et klart og samlende konsept for hvordan vi som felleskap ønsker å forme samfunns- og næringsutviklingen i Gjerdrum i tiden fremover. Det er kanskje den aller største svakheten i vår kommune i dag — spesielt når vi retter blikket fremover. Mulighetene vi står overfor er imidlertid store, i den grad vi virkelig ønsker å stimulere og styre stedsutviklingen i det sentrale Ask-området — for å skape varige verdier gjennom en attraktiv stedsutvikling som gjør innbyggerne i Gjerdrum enda mer stolte av sin egen kommune.

Det finnes etter vår mening også flere andre grunner til at det kan bli for snevert å fokusere det premissleggende utvalgsarbeidet kun på SNP og næringsarealer — isolert fra en rekke andre hensyn som til sammen er avgjørende for en god og helhetlig samfunns- og næringsutvikling i Gjerdrum. Vi mener derfor at også andre dimensjoner og perspektiver bør trekkes inn allerede i starten for at det skal bli lettere å utvikle en tilstrekkelig tydelig, helhetlig og attraktiv utviklingsstrategi for årene fremover — noe ikke minst næringslivet i kommunen vil nyte godt av. Det gjelder blant annet i forhold til hensyn som disse:

o Ivaretakelse av samspillet mellom kulturlandskapet og estetiske hensyn og krav til en vellykket stedsutvikling i det sentrale Ask-området.
o Hvordan ønsker vi å forme og sikre et felles rom som en sentral møteplass og samlingspunkt — og skape et triveligere og langt mer næringsvennlig sentrum?
o Hvordan vi legger mulighetene til rette for trivelig handelsmiljø med attraktive kontormuligheter for mindre kunnskaps- og kulturbaserte bedrifter — kanskje også for et stort antall lag og foreninger?
o Hvordan skal vi legge forholdene best mulig til rette for å ivareta viktige klima- og miljøhensyn — og lønnsom utnyttelse av biobrensel som en ny varmekilde?
o Hvordan kan vi legge forholdene til rette slik at vi også tilfredsstille flere typer boligbehov, også mindre leiligheter av høy standard for unge og gamle?
o Hvordan kan vi lykkes med å tilfredsstille viktige behov og ønsker knyttet til stedsutviklingen på Ask fra idretten, friluftslivet, kulturlivet, lag og foreninger, skolene, samt i forhold til større arrangementer og begivenheter?
o Hvordan ønsker vi å styre trafikk, parkeringsmuligheter, kollektivtransport og mykere former for ferdsel og sikre universell tilgjengelighet?

Kort oppsummert illustrerer disse momentene etter vår mening at vi står overfor en mer helhetlig utfordring enn det foreliggende forslaget legger opp til å ivareta. I denne sammenheng står vi også overfor en utfordring som krever en åpen og konstruktiv dialog med hele lokalsamfunnet for å lykkes. Og, vi mener at en bredest mulig politisk engasjement og ansvar også er viktige suksessfaktorer. Disse hensynene bør etter vår mening veie tungt når kommunestyret nå skal ta stilling til rammene for det utvalgsarbeidet som skal igangsettes.

Vårt forslag til konklusjon

På dette grunnlaget fremsetter vi følgende forslag til diskusjon og votering:

1. Det oppnevnes et ad. hoc-utvalg som innen 1. september 2008 skal fremme forslag til en helhetlig strategisk samfunns- og næringsplan for Gjerdrum kommune.
Forslaget bør inneholde en situasjonsanalyse, visjon, strategier, mål og en anbefaling omkring de viktigste tiltakene for å nå målene.
Forslaget bør ivareta betydningen av en helhetlig stedsutvikling for det sentrale Ask-området og gode rammebetingelser for næringsutvikling

2. Så snart som mulig etter at strategisk samfunns- og næringsplan er vedtatt av kommunestyret, og senest innen 01.01.2009, fremmer det samme utvalget innspill til kommuneplanens arealdel, med særlig vekt på stedsutvikling av Ask og næringsarealer.

3. Utvalget består av 9 politikere valgt av kommunestyret. Det er fritt opp til utvalget selv å velge hvordan man ønsker å styre dialogen med aktuelle interessenter i lokalsamfunnet. Det forutsettes nær dialog med Næringsforum og representanter for næringslivet underveis i utvalgsarbeidet.

Lars Peder Nordbakken
Gjerdrum Venstre