Fleip eller fakta fra Gjerdrum Høyre?

I sin iver etter å stemple konkurrererende lokalpartiers forslag til skolebudsjett som “totalt uansvarlig” tyr ordfører Hanne Bakke von Clemm i siste utgave av “Fakta” til en fullstendig fordreining av partienes faktiske forslag! En betenkelig argumentasjonsform som vi håper vi slipper å kommentere flere ganger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Utrolig nok kunne vi lese følgende ord, underskrevet av ordføreren, i Gjerdrum Høyres flyveblad “Fakta”, datert 18. april 2008:

“AP, Venstre og SV ønsket å øke rammene til skoledrift med 1 million kroner i lånte midler. Dette finner vi totalt uansvarlig.”

Dessverre for ordførerens del er alt som er skrevet i første setning feil. Fakta kan ordføreren selv lese i sin egen protokoll fra kommunestyremøtet som behandlet budsjettet for 2008.

Fakta om hva Venstre foreslo i forbindelse med skolebudsjettet

Som tidligere referert på våre hjemmesider var Venstres forslag i kommunestyret dette: 1 millioner kroner i ekstrabevilgning til skoledrift – inndekket gjennom en tilsvarende reduksjon på 1 million kroner i sentral administrasjon. Venstre var dessuten alene om dette forslaget i kommunestyret.

Hva gjelder AP og SV så stemmer ikke beløpet, selv om det er riktig at de ikke foreslo inndekning via tilsvarende reduksjoner på andre steder i budsjettet. Men, det regner vi med at disse partiene selv påpeker.

Vi har påpekt direkte overfor ordfører den feilinformasjonen hun har kommet med i “Fakta”. Vi har mottatt en beklagelse, og et løfte om at feilen blir rettet opp i neste utgave av “Fakta”.

Men når det er sagt, så vil vi nok lese Gjerdrum Høyres “Fakta-blad” med ekstra stor interesse for fremtiden. Hvis den feilinformasjonen Gjerdrums befolkning er blitt servert i siste utgave av “Fakta” innvarsler en ny standard fra Gjerdrum Høyre, så kanskje man skulle vurdere å døpe om bladet til “Kontra-Fakta”?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**