Samferdsel i sentrale strøk

Regjeringen fjerner pengene som ligger bak Oslopakke 3, og flytter dem til distriktene. Venstre krever at pengene settes inn på samferdsel der folk bor, skriver Tor Olav Steine

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tor Olav Steine

Tor Olav Steine
Foto: Privat

Tidligere denne måneden så vi et innlegg i Budstikka av samferdselsminister Liv Signe Navarsete der hun omtalte Oslopakke 3 i positive ordelag. Den er da også et sjeldent byggverk, der bl.a.
Kolsåsbanen, E-18 og ny Fornebubane er finansiert og skal bygges ut over en periode på 20 år. Statsråden er fornøyd meg egen innsats, som bl.a. gikk ut på å bringe raskt igjennom en lov som tillater bompengefinansiering også til driftsmidler.

Og pakken er et viktig trivsels- miljø og klimatiltak. Nær halvparten av innsatsen skal gå til kollektivtiltak som vil bidra til å holde veksten i biltrafikken nede. Staten forutsettes å stille opp med sine vel 12 milliarder kroner, ca 25%, i den 20-årsperioden pakken er aktiv. Det fremlagte utkastet til Nasjonal Transportplan, som rulleres over 10 år, skulle avsatt ca 6 milliarder kroner til Oslopakke 3. Nå foreslås en dramatisk reduksjon på over 60% av midler til veier, kollektivtransport og jernbane infrastruktur i Oslo og Akershus. I stedet øremerkes midlene bruk i distriktene, samtidig som den forutsatte satsing på nytt dobbeltspor Oslo-Ski utsettes.

Med en statsråd fra Senterpartiet kan en kanskje ikke vente annet, men om statsråden og
den regjeringen hun tilhører skal tas alvorlig i sin klimapolitiske innsats, må dobbelsporet Oslo-Ski, Kolsåsbanen og andre kollektiltak i regionen prioriteres opp. Oslo og Akershus står for tilsammen 70% av NSB’s kundegrunnlag, hvorav Akershus alene 50%! Det er rimelig arrogant og uforståelig når en slik brukergruppes behov glatt tilsidesettes til fordel for tiltak i distriktene.

Undertegnede kan ikke uten videre stille seg som gratulant til en minister som er fornøyd med å ta imot mer penger fra bilistene. Liv Signe Navarsetes ettermæle vil preges av evnen til å levere de statlige midlene som er en forutsetning for hele pakken.

Navarsete har i høst sjansen til å legge frem et forbedret forslag til nasjonal transportplan i statsbudsjettet, og til å fremstå som en ansvalig minister for en bedre samferdsel-, miljø- og klimapolitikk i vår mest folkerike region, til beste for hele landet.

Tor Olav Steine
Fylkestingsrepresentant for Venstre i Akershus, og medlem av
Hovedutvalget for Samferdsel. “

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**