På sikt vil den nye bydelen har flere tusen boliger, og bystyreflertallet mener da at det bør legges til rette for kollektiv transport allerede fra starten. Området befinner seg på ubrukt mark på grensen til Ski kommune.
Tone Tellevik Dahl, Aps byutvklingstalskvinne, mener at man må kunne reise kollektivt rundt i hovedstaden samme hvor man bor, og at en ny bydel må være tilrettelagt for offentlig kommunikasjon.
Allerede i dag er veien inn til sentrum fra den kanten av byen overbelastet, så økt kollektivsatsing er avgjørende for både eksisterende trafikk og for tilgjengeligheten til og fra den nye bydelen.
Det er delte meninger, byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen mener at t- bane ikke er nødvendig for å igangsette byggingen. Hun frykter at utviklingen av den nye bydelen vil forsinkes kraftig ettersom en slik løsning krever ytterligere midler. Det er ikke satt til side midler i Oslo-pakke 3 for en slik løsning. Agerbak- Jensen argumenterer videre at om bebyggelsen blir 3000 rekkehus så vil en bussordning være nok.
Gjersrud Stensrud utbygging har et tidsperspektiv på 20-25 år, og Tellevik Dahl mener at prinsippet om at bane og bolig bygges samtidlig, som har vært praktisert i flere bydeler, er det er verdt å følge.
Leder for Søndre Nordstrand Venstre, Kari Haugland sier "at et godt kollektivtilbud på skinner må være en forutsetning for å bygge ut på . I all ny utbygging må vi tenke klima. Høyres forslag om 3000 eneboliger uten et godt kollektivtilbud er et miljøfiendtlig prosjekt. Dette er verdifulle arealer – også slik de ligger i dag, både med tanke på landbruk og friluftsliv. Hvis dette området skal bygges ut, må vi gjøre det skikkelig. Arealet er stort nok til å lage en liten småby – en ny stasjonsby med et variert tilbud av boliger, skole, barnehager, forretninger og andre lokale tilbud. Hvis vi ikke har noe bedre å bruke arealene på enn et bilbasert eneboligområde, så får vi heller vente noen år til at utbyggingspresset i Oslo blir enda større.”