Reklame i posten – ja takk!

Leder Geir Olav Knappe og Namsos Venstre ønsker å «speilvende» eller gjøre en parodoksal intervensjon for å få stanset reklamen vi mottar i posten. De som ønsker reklame, merker sine postkasser med: » Reklame – ja takk»!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


«Reklame – ja takk»?

Av HANS KRISTIAN HANSEN 74 21 21 33 [email protected] Publisert 24.05.2008 – 12:00. De som vil ha reklame i postkassene, kan sette et klistremerke på postkassen med «reklame – ja takk». Namsos Venstre ønsker å speilvende dagens ordning.

NAMSOS: Uadressert reklame er temaet for en interpellasjon som Namsos Venstre vil fremme i kommende kommunestyremøte.

– De som vil ha slik reklame, kan sette opp et klistremerke med «reklame – ja takk» på postkassen sin, forklarer leder i Namsos Venstre, Geir Olav Knappe.

Interpellasjonen munner ut i et spørsmål til ordføreren om hvordan han stiller seg til et slikt forslag, og Venstre legger også fram forslag til vedtak.

Forsøksordning
Forslaget har følgende ordlyd:

«Namsos kommune vil anmode departementet om at det i sitt forslag til ny markedsføringslov som ventes framlagt for Stortinget i vår, foreslår ei lovendring som medfører ei speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame. Dersom ny markedsføringslov ikke endres, bes ordføreren ta initiativ overfor regjeringa med sikte på ei forsøksordning i Namsos som innebærer at det etableres ei speilvending av dagens reservasjonsordning».

– I all hovedsak dreier dette seg om å spare miljøet. Noen vil kanskje vise til at vi har ei returordning, men det er egentlig bare flytting av papir, påpeker Knappe.

– Hvis folk får muligheten til å gi uttrykk for at de ønsker reklame i stedet for dagens system, ville det være flott. Det ville redusere mengden uadressert reklame, legger han til.

I interpellasjonen vises det til at norske husholdninger mottar mellom 40 og 50 kilo uadressert reklame i sine postkasser hvert år. Undersøkelser viser at bare to av ti faktisk ønsker reklamen, og at det meste derfor blir båret rett fra postkassen til papiravfallet, påpekes det videre.

Derfor ønsker Namsos Venstre å speilvende ordninga, slik at det ikke lenger er nødvendig å klistre på et merke om at man ikke ønsker uadressert reklame.

– Undersøkelser viser at ei slik speilvending av regelverket vil gi en betydelig miljøgevinst, men det hevdes at det er i strid med markedsføringsloven. Barne- og likestillingsdepartementet holder akkurat nå på med en gjennomgang av loven, og derfor foreslår vi at kommunestyret anmoder departementet om ei endring, sier Geir Olav Knappe.

Spare miljøet
– Venstre vil påpeke at ei omvendt reservasjonsordning vil kunne spare miljøet for store klimagassutslipp forbundet både med produksjon og transport av papiret, legger han til.

I interpellasjonen vises det til at kommuner som Bergen, Oslo og Aurskog-Høland i Akershus har vedtatt å innføre speilvendt reservasjon mot uadressert reklame.

– Den rødgrønne regjeringa har imidlertid så langt gått imot innføring av denne typen fornuftige miljøløsninger i forbindelse med arbeidet med den nye markedsføringsloven. Departementet har i høringsutkastet ikke lagt opp til ei speilvending.

– Tidligere barne- og likestillingsminister Manuela Ramin-Osmundsen varslet tvert imot at den nye markedsføringsloven vil forby kommuner å vedta slike fornuftige miljøløsninger som den som eksempelvis Bergen har gått inn for.

– Venstre mener at hensynet til miljøet og forbrukerne må veie tyngre enn de økonomiske hensynene til Posten og annonsørene. Dette er også et syn som har fått sterk støtte fra forbrukerombudet, påpekes det i interpellasjonen.

Les mer i Namdalsavisa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**