Venstre vil ha lærerløft

Et lærerløft handler om å prioritere det som er viktigst for norsk skole — ikke flere timer, men dyktige og mange nok lærere. Venstre står gjerne sammen med lærerne om dette viktig kompetanseløftet i norsk skole, skriver Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Borghild Tenden

Foto: Venstre

I Budstikka onsdag den 28. mai skriver Eva Holo Kostveit ved Skui skole at hun ønsker kompetanseheving for lærere. Dette er Venstre på Stortinget hjertens enig i. Den svenske regjeringen har nylig igangsatt "Lärarlyftet", og Venstre vil ha et lærerløft i Norge også. For Venstre er det åpenbart at løsningen på de utfordringene vi står overfor i norsk skole er å satse på lærerne. Det forutsetter at de rødgrønne er villige til å sette handling bak fagre ord om hvor viktig lærerne er for norsk skole. Dessverre blir vi systematisk nedstemt av regjeringspartiene når vi kommer med konkrete forslag i Stortinget.

Venstre ønsker lærere med best mulig kompetanse, og vil derfor endre og utvide allmennlærerutdanningen til fem år og samtidig innføre strengere opptakskrav. Den nye utdanningen må også gjøres mer fagrettet, og det må stilles høye fagkrav til den enkelte lærer for at han eller hun skal kunne undervise i det enkelte fag og trinn.

For å gjøre etter- og videreutdanningsordningene bedre og mer systematisk, vil Venstre gradvis innføre et kompetanseår for lærere. Det vil si en ordning hvor lærere etter et visst antall år kan få lønnet permisjon — enten for å praktisere i annet arbeid for å øke kunnskapen om temaer som er relevant for skolen, eller for å ta videre utdanning som gir formell kompetanseheving. Lærerne har behov for et systematisk kompetanseløft.

I motsetning til regjeringen tar Venstre inn over seg at vi i løpet av få år vil mangle lærere i norsk skole. Venstre vil derfor utvikle og innføre nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre nok lærere i tiden som kommer.

Et lærerløft handler om å prioritere det som er viktigst for norsk skole — ikke flere timer, men dyktige og mange nok lærere. Venstre står gjerne sammen med lærerne om dette viktig kompetanseløftet i norsk skole.

Stortingsrepresentant Borghild Tenden, Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**