Tiden er moden for forsøk med stemmerett til 16-åringer

Gjerdrum Venstre går inn for at Gjerdrum blir forsøkskommune for at stemmerettsalderen senkes til 16 år ved lokal og fylkestingsvalget i 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hele innlegget vårt i kommunestyremøtet 28. mai kan du lese her:

Ordfører,

Gjerdrum Venstre mener det hviler et spesielt ansvar på kommunestyret og den politiske ledelsen i vår kommune å bidra til å styrke engasjementet og deltakelsen i vårt lokaldemokrati.

Å utvide stemmeretten til å inkludere alle over 16 år vil etter vår mening ikke bare være et positivt tiltak for lokaldemokratisk engasjement, men også et viktig signal fra lokalsamfunnets side til ungdom — særlig til ungdom med interesse for politikk og samfunnsspørsmål. Et slikt signal vil bety at vi virkelig tar ungdom på alvor, motiverer flere til å interessere seg for utviklingen i sitt eget lokalsamfunn, og at vi skaper muligheter for flere til gjøre sin røst gjeldende i lokalvalgene.

16-åringer har i dag bedre forutsetninger for å delta i folkestyret enn noen gang før. Gjennom en god skole og et mangfoldig mediebilde får de kunnskap om samfunnet de lever i som langt overgår det vanlige kvinner og menn hadde da de fikk allmenn stemmerett i 1913. 16-åringer vet også en hel del om det tilbudet Gjerdrum kommune gir sine innbyggere. De vet mye om skolen, de driver med idrett, og deltar i en rekke andre kultur- og fritidsaktiviteter..
Det er ingen som spør om en 40-åring følger godt nok med i samfunnsdebatten, er smart nok eller ansvarlig nok til å få stemme. Stemmerett handler om mer enn å være godt kvalifisert, det er en borgerrettighet som gir legitimitet til de politiske avgjørelsene som vi berøres av. 16-åringer kan både dømmes for lovbrudd og betale skatt — men har ingen stemmerett.

For over 200 år siden begynte den amerikanske frigjøringen under slagordet "No taxation without representation". Det er fortsatt et godt slagord, og et godt uttrykk for den myndiggjøringen det enkelte menneske som Venstre alltid har stått for i norsk politikk.

Vårt spørsmål til ordføreren
Vil ordføreren ta initiativ for å igangsette et arbeid som kan lede til at Gjerdrum kommune kan bli en forsøkskommune for 16-år stemmerettsalder ved lokal- og fylkestingsvalget i 2011?

Vårt forslag til ordføreren
Venstre foreslår at saken kommer opp til politisk behandling på et av de nærmeste møtene i kommunestyret.

Når saken kommer opp kommer Venstre til å foreslå følgende vedtak: Gjerdrum kommune vedtar å søke Kommunaldepartementet om å være en forsøkskommune for en ordning med 16-årig stemmerett ved lokal- og fylkestingsvalget i 2011.

Lars Peder Nordbakken

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**