Slipp ungdommen til

Stemmerett handler om mer enn å være godt kvalifisert, det er en rett som medborger og som berørt av de avgjørelser som tas. Derfor bør også 16-åringer få stemme, skriver Audun Vindøy i et innlegg i Budstikka.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Audun Vindøy

Foto: Unge Venstre

16-åringer kan fengsles og må betale skatt. Lover, regler og plikter som gjelder myndige borgere gjelder også for 16-åringer. I et demokrati har politiske beslutninger legitimitet fordi vi alle har kunnet avgi stemme, og Venstre har alltid gått foran i kampen for å utvide stemmeretten. Nå er det på tide å ta et skritt videre og la 16-åringer inkluderes i demokratiet.

Ungdom tenker og mener anderledes enn 40-åringer, og 40-åringer er igjen forskjellige fra sine foreldre. I Venstre ser vi verdien av mangfold og vi tror det er når forskjellige perspektiver møtes at vi til slutt får de beste avgjørelsene. Gjennom en god skole og et mangfoldig mediebilde får norsk ungdom kunnskap om samfunnet som langt overgår det vanlige kvinner og menn hadde da vi fikk allmenn stemmerett i 1913. 16-åringer vet mye om skolen, de driver med idrett, besøker bibliotek og teater. Med deres bidrag vil vi får et rikere og bedre folkestyre.

Det er ingen som spør om en 50-åring følger godt nok med i samfunnsdebatten, er smart nok, ansvarlig nok eller jobber nok til å få stemme. Stemmerett handler om mer enn å være godt kvalifisert, det er en rett som medborger og som berørt av de avgjørelser som tas. Derfor bør også 16-åringer få stemme.

Audun Vindøy
Kommunestyrerepresentant, Bærum Venstre