Styrk kollektivtransporten, hjelp klimaet

“Det finnes ingen grenser for hvor flinke vi kan være. Så klart det nytter. Framtida kan bli en ren fornøyelse om vi handler nå,” skriver styremedlem Jan Magne Sørensen i Halden Arbeiderblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Klima står i dag høyt på dagsorden. Det er det gode grunner til. Verden rundt oss blir påvirket av klimaendringene, og endringene skjer i høyt tempo. Vi er nødt til å endre vår adferd nå. Vi trenger konkrete tiltak for å redusere utslipp av klimagasser og bremse opp den globale oppvarmingen. Et godt eksempel på et slikt tiltak er å bruke kollektivtransport i stedet for bil. Dette forutsetter da at dette tilbudet er i stand til å dekke de behovene folk har til transport mellom tettstedene i Østfold.
Jeg solgte bilen for over to år siden og har derfor vært avhengig av buss og tog. Jeg har regnet ut at jeg kan kjøre drosje for minst 20.000 kr i året i tillegg til bruk av kollektiv transport uten at det overskrider kostnadene med å ha egen bil.
Jeg driver kursvirksomhet. Kundene kommer fra Halden, nedre Glomma og indre Østfold og besøker mine lokaler både på dagtid, på kvelder og i helgene. Ved dette har mine kunder og jeg selv fått erfare hvordan kollektivtrafikken fungerer, eller heller, ikke fungerer.
Skal man med buss eller tog til Halden en kveld, kan man ikke ha avtaler eller delta på arrangementer som varer lengre enn til klokken 21.00 om kvelden, for etter den tid kommer man seg ikke hjem. Dette har dessverre hindret noen i å delta. Det faller også uheldig ut for annen virksomhet i Halden, da folk velger tilbud andre steder i fylket hvor transportmulighetene er bedre. Tilgjengelighet er en ting mange gründere må ta hensyn til når de velger lokalitet for sine virksomheter. Derfor bør det være mulig å komme seg hjem fra Halden til de øvrige Østfoldbyer både kl 22.00 og 24.00 om kveldene. Tilsvarende er det vanskelig å reise kollektivt og samtidig nå avtaler i Halden kl 09 00.
På lørdager er det ikke mulig å komme seg til Halden fra for eksempel Fredrikstad før kl 09.45. og på søndager kl 10.45. Fra indre Østfold finnes ikke noen direkte reisemulighet i det hele tatt, kun via omveier som forlenger reisetiden med opptil én time.
Jeg kjenner mange som hadde solgt bilen eller latt den stå, om tilbudet hadde vært bedre. Det er ofte få passasjerer på bussene i indre Østfold. Dette er ikke fordi folk ikke ønsker å ta bussen. Det er alt for få avganger til at tilbudet er nyttig for oss brukere. Tilbudet må bygges ut. Det er det eneste riktige med hensyn til klimautfordringene, og de må vi løse nå!
Folk raser mot drivstoffpriser og nye forslag om heving av avgiftene. Så lenge det ikke finnes noe brukbart alternativ fungerer høyere avgifter kun som statlig pengeinnkreving. Skal høye avgifter bli akseptert og ha noen effekt på bilbruken, må kollektivtilbudet være slik at det kan brukes til arbeidspendling og i fritiden. Det finnes ingen god unnskyldning for ikke å utvide kollektivtransporttilbudet i Østfold. Miljøavgiftene skulle finansiere dette glatt, så her ligger alt til rette.
Det finnes ingen grenser for hvor flinke vi kan være. Så klart det nytter. Framtida kan bli en ren fornøyelse om vi handler nå.
Jan-Magne Sørensen
Styremedlem, Halden Venstre