Psykiatri, ventetidsgaranti og kapasitet

“Når det gjelder psykiatri er det mange ting som må tas i betraktning. Etter min oppfatning må det settes mer fokus på behandlingsformen og kvaliteten på behandlingen i offentlig psykiatri og hvilke alternative former som med fordel kan tas i bruk”, skriver styremedlemJan-Magne Sørensen i HA, 12. august

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Aftenposten 5. august har en omfattende reportasje om ventetidsgaranti og kapasitet i psykiatrien. Denne reportasjen gir en rar bismak. Når det gjelder psykiatri er det mange ting som må tas i betraktning. Etter min oppfatning må det settes mer fokus på behandlingsformen og kvaliteten på behandlingen i offentlig psykiatri og hvilke alternative former som med fordel kan tas i bruk.
Målet med behandlingen skal være å helbrede pasienten og skape selvstendige borgere uavhengig av psykofarmaka og gjentatte besøk på institusjon. Behandling med psykofarmaka må kun være et midlertidig tiltak hvor det raskt blir gitt konstruktiv terapi under nedtrapping.
Det finnes en rekke virksomme behandlingsformer som blir for lite brukt i offentlig psykiatri. Eksempler er ulike former for psykoterapi, hypnose, regresjon, NLP, sjamanisme, lydbehandling, homøopati, akupunktur, kunstterapi, healing, ernæringsrådgivning og fysisk aktivitet. Det er mange her til lands som har god utdannelse og lang erfaring innen nevnte alternative behandlingsformer og står klare til å ta i et tak for mennesker i mental nød om de får tilbud om oppdrag fra helse foretakene.
Med dette kan vi slå flere fluer i en smekk ved å la alternative behandlingsformer få innpass. Flere blir helbredet og kommer seg ut av systemet en gang for alle. Tvangsbehandlingen vil minske fordi det er alternativer å velge mellom slik at flere vil kunne finne en behandlingsform de har tillitt til. Køene vil minske og trygdeutbetalingene minsker med dette fordi folk kommer raskere tilbake til arbeid.
Det finnes mange sentre for alternativ behandling her i landet som øyeblikkelig kan ta i mot mennesker for å redusere køen. Vi kan raskt lage godkjenningsordinger for refusjon av kostnadene, slik at alternativene tilbys med samme økonomiske vilkår.
Fra psykiatrien blir man utskrevet som ferdig behandlet, ofte med et kunstig fremstilt preparat, som man skal innta i en viss periode, uten senere å få tilbud om et konstruktivt nedtrappingsopplegg. Resultatet blir alt for ofte avhengighet og svingdørseffekt som opptar kapasiteten.
Så la oss sette i gang. Vi kan løse kapasitetsproblemet nå, ved å ta i bruk flere behandlingsformer. Ja, flere tiltak enn hva som er nevnt her kan iverksettes nå om politikerne handler rett.
Venstres programkomité behandler nå et forslag om å sidestille alternative behandlingsformer med tradisjonell skolemedisin. Jeg ønsker med dette innlegget å rette oppmerksomheten mot psykiatrien og de store ubrukte mulighetene alternativ behandling representerer. Mange har allerede fått bedre hjelp gjennom slik behandling enn ved trasisjonell psykiatri der symptomene blir døyvet med psykofarmaka mens pasienten fortsatt sliter med lidelsene.
Det finnes ingen grenser for hvor flinke vi kan være. Så klart det nytter. Vi kan skape et bedre samfunn om vi vil.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**