Respekt for naboer og vertskommuner til asylmottak

Skal vi få gode asylmottak, må vi også behandle mottakerne skikkelig skriver, lokallagsleder og nestleder i Østfold Venstre, Geir Helge Sandsmark i et innlegg til Østfold-avisene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det er ingen tvil om at det er et akutt behov for flere mottaksplasser for asylsøkere. Dette skyldes en økning av flyktninger på verdensbasis samtidig med at den strenge asylpolitikken, som Norge og resten av Europa fører, medfører lang ventetid for behandling av søknader.

Slik er det forståelig at UDI handler raskt og legger vekt på økonomi ved etablering av nye mottak. Denne praksisen har ført til betydelig uro blant innbyggerne i vertskommunene. Norsk Folkehjelp og andre drivere av asylmottak mener at UDIs ensidige fokus på pris for mottaksplasser medfører uakseptabel kvalitet på driften av asylmottak.

For å kunne gi asylsøkerne et akseptabelt opphold, er det helt avgjørende at mottakskommunen og innbyggerne er forberedt på å ta i mot de som trenger en mottaksplass. Når nyheten om mottaket på Kure først kom, var flere naboer positive til denne bruken av eiendommen. Etter UDIs mangelfulle informasjon ble også disse skeptiske. Dette skjedde blant annet fordi man besluttet å ta i mot flere unge asylsøkere enn det lokalene, etter naboenes mening, var egnet for. Slik håndtering bidrar til den fremmedfrykten enkelte politiske grupperinger utnytter i motstanden mot å hjelpe dem som trenger det mest.

Jeg håper at UDI endrer sin informasjonspraksis slik at både asylanter og innbyggerene i mottakskommunen får glede av mottaket. Det er ingen tvil om at god fysisk og tjenestemessig kvalitet på mottaket både bidrar til at brukerne får den tryggheten de trenger. Samtidig vil god kvalitet forebygge mot den typen problemer noen frykter, og vi desverre ser eksempler på altfor ofte. Ordentlig behandling av de som skal ta i mot flyktninger er viktig for at den naturlige skepsisen til det ukjente, vi alle bærer i oss, ikke skal utvikles til fremmedfrykt, forakt eller hat.

Skal vi få gode asylmottak, må vi også behandle mottakerne skikkelig.

Geir Helge Sandsmark
Nestleder, Østfold Venstre