Sterke reaksjoner på visumnekt

Gunn Berit Gjerde (V) reagerer på at den kamerunske kirkepresidenten, Thomas Nyiwé, ble nektet visum til Norge i forbindelse med vigsling av ny biskop i Møre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Sterke reaksjoner på visumnekt

— Dette er diskriminering av verste sort. Jeg har tatt kontakt med Trine Skei Grande om dette i dag, og vi vil følge opp, sier Gunn Berit Gjerde (V) til NTB.
Hun har møtt på Stortinget som varamann for Helge Kongshaug i deler av denne perioden.

[eksternlink#http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080921/NYHETER/755209811/1085]

Gjerde minner om at norske misjonærer er blitt møtt med velvilje og gjestfrihet i Kamerun. Når så en kamerunsk biskop skal til Norge, blir han nektet innreise til landet til tross for at han kan vise tur/retur-billett.

— Dette er ikke bare diskriminerende. På denne måten stenger vi ut viktige impulser fra landet vårt, sier Gjerde.
Hun mener Regjeringen indirekte må ta en del av skylda for dette, med de signalene den har sendt ut om asylsøkere og innvandrere, men peker først og fremst på byråkratiet.

Også i Kirken er reaksjonene sterke:
— Vi hadde gledet oss til at han skulle komme. Vi fikk beskjed fra generalkonsulatet om at han måtte oppgi hjemreisedato for å få visum. Det har de fått, og det står også oppgitt på flybilletten hans. Nyiwé har også vært i Norge tidligere, uten å ha støtt på slike problemer, sier domprost Øystein Bjørdal i Møre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**