Venstre krever helhetlig tenkning i den kommunale styringen

Venstres Geir Helge Sandsmark møtte i Utvalg for Undervisning og Oppvekst og stemte i mot å bruke penger på å sette i stand midlertidige barnehagelokaler for fire måneders bruk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

En klar forutsetning for vedtaket er at kommunelegen gir dispensasjon fra kravet om ventilasjonsanlegg. Utvalgsleder Fridtjof Dahlen (SV) håper at dispensasjonen kommer.

Venstres Geir Helge Sandsmark sa at han ikke er imot 100 prosent barnehagedekning i Halden. Men han synes det er overilet å bruke 500.000 kroner for å sette i stand lokalene for fire måneders bruk. Dessuten er det en selvfølge at en barnehage skal ha skikkelig inneklima. Den reelle kostnaden blir da 1 100 000 kr når kommunelegen forhåpentligvis ikke innvilger dispensasjon.

Sandsmark ba om følgende protokolltilførsel:

Halden kommune har satt seg i en situasjon der man tvinges til å bruke penger på midlertidige tilitak for å kompensere for manglende langsiktighet. I dette tilfellet vil man bruke 1,1 mill. kr. på en midlertidig løsning for barnehage. Vi har da inkludert utgifter til ventilasjonsanlegg da vi regner det som en selvfølge at en barnehage skal ha tilfredstillende inneklima.

Dette ekstra utlegget er en direkte følge av selvpåførte forsinkelser ved utbyggingen av barnehagene på Isebakke og Brekkerød.

Dette er et eksempel på at Haldens skattebetalere får svi for at posisjonen ikke ønsker å ta politisk lederskap gjennom langsiktig planlegging og helhetlig tenkning.

Se også oppslag i HA

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**