Dialog, respekt og sosialt ansvar

Et forsøk på å etablere familiebolig for inntil tre ungdommer, på Østlund i Rokke, har ført til protestskriv fra naboer. Geir Helge Sandsmark i Halden Venstre tar til orde for dialog med innbyggerne på Østlund. Bare på den måten kan vi bidra til et godt bomiljø både for de som allerede er etablert og for de ungdommene som trenger et trygt sted å bo, sier Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Selv om noen av oss synes det er trist at så mange har skrevet under på et opprop, er det nå helt avgjørende at ingen går i skyttergravene. Naboene på Østlund føler minst like stor fortvilelse og avmakt for hærverket og den ulykksalige brannen som oss andre, hevder Sandsmark, som legger til at han er glad for at beboerne tar så klart avstand fra det hærverket som ble utført før brannen.

For at ungdomsboligen skal bli et godt hjem for de som trenger den, er man best tjent med et godt forhold til omgivelsene. Etter å ha snakket med initiativtageren for underskriftene, er jeg styrket i troen på at et godt forhold er mulig, også til dem som har skrevet under på lista. Jeg ønsker å oppmuntre til dialog heller enn å bidra til sterke fronter i saken.

Det er ikke lett å få noen til å akseptere et forhold de misliker dersom man samtidig overøser de samme menneskene med sterke karakteristikker. Jeg vil også advare mot å skape et samfunn der ingen tør å uttale seg om ting man er bekymret for. Da får man heller ingen mulighet til verken å tilbakevise ubegrunnet motvilje eller å avhjelpe begrunnet skepsis.

Det er forståelig at buf-etat og utbygger oppfattet saken som så liten at den utsendte informasjonen var god nok. Nå viser reaksjonene at så ikke var tilfelle, og jeg oppfordrer de involverte til konstruktiv samtale heller enn å hoppe i hver sine skyttergraver.

Engasjementet til alle de i Rokke, som ønsker å demonstrere et annet syn enn det underskriverne har, er bra. Tydelig holdning og sosialt ansvar er viktig for å vinne kampen for toleranse. Denne kampen må vinnes hver dag. Da må vi også evne å dra med oss dem som ytrer seg på akseptabelt vis mot noe de ikke vet helt hva er.

Se også oppslag hos NRK Østfold

og oppslag i Halden Dagblad