Venstre må gå i spissen mot Frps petroleumspopulisme

På landsstyremøtet i slutten av september gikk Lars Sponheim i sin tale hardt ut mot Frps petroleumspopulisme, som han mente en så konturene også av i andre partier.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

-Vi skal gå i front for en modernisering av Norge. Trangere tider gir nye muligheter, sa Sponheim.
Han hevdet at alle før valget ville stille på samme startstrek økonomisk. Alle forsøk på å jukse seg til forsprang vil vi avsløre. Politikk handler fortsatt om å prioritere. Det finnes ingen gratis penger, og ingenting er enklere enn å ha en nasjonalbank med full pengebinge, som onkel Skrue. Det er ikke noe poeng i å sette sammen et internasjonalt konsortium for å låne penger, slik noen synes å tro.

Sponheim mente at regjeringen ikke fornyet Norge, og han sa at dagens finanskrise gir nye muligheter til å satse på kombinasjonen av forskning, ny kunnskap, nye bedrifter og lavutslippssamfunnet. Dette er Venstres politikk.

Han kom også inn på at i 2020 ville 70 prosent av den yngre delen av befolkningen ha utdanning ut over videregående skole. Dette gir Norge et fantastisk utgangspunkt!

Lars Sponheim taler til Venstres landsstyremøte i Oslo

Foto: Frode Fjeldstad

Om kommunene sa Lars Sponheim:

-Venstre er glad i kommunene. Venstre er for en sterk offentlig sektor. Oppgavene løses all right i dagens kommuner, men norske kommuner må i framtiden få større oppgaver. Kommunene må gjøre mer og staten mindre. Ikke minst gjelder dette i helsesektoren. Vi vil ha en helhetlig velferdsreform gjennom større og sterkere kommuner med flere oppgaver. Mer makt må flyttes til kommunene slik at avgjørelsene kan tas der folk bor. Da vil flere kjenne en politiker med innflytelse, og dette er bra for demokratiet.

Sponheim gjentok at Venstre ikke kan støtte en Frp-regjering.
-Venstre ønsker en anstendig, borgerlig regjering. Hvis Fremskrittspartiet blir landets største parti, kan det hende at Siv Jensen får sjansen til å danne regjering, men det vil ikke bli flertall for hennes politikk. Det kan bli tidenes stortingsregjereri – til beste for landet, sa Sponheim.

Han kritiserte også Høyre og Ap for å gi Frp delvis rett i asylpolitikken.
-Dypest sett handler det om humanisme og hvilket menneskesyn som skal rå i norsk politikk, avsluttet han.

EP

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**