Mot et miljøriktig bybilde!

Forslag om lavere krav om parkeringsplasser falt i bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Mandal Venstre gikk i bystyret 09.10 inn for å senke kravet til parkeringsplasser i boligstrøk i Sone I i byplanen. I forslaget som hadde gått enstemmig gjennom planutvalget lå det krav om en (1) parkeringsplass per leilighet. Undertegnede forslo her, med støtte fra laget, å gå for kun en halv parkeringsplass for bil per leilighet under 80 kvadratmeter i Sone I.

SMS arkitektene hadde i en uttalelse kommet med et lignende forslag. Dette hadde verken planutvalg eller administrasjonen (som ifølge bystyrepapirene også var til stede) valgt å ta hensyn til. Venstre ønsket her en utvikling lignende den en nå ser flere europeiske byer har tatt for å redde det indre av byen fra bilene. Målet må være å motvirke framveksten av asfalterte flater, og unngå å fordyre boliger for nyetablerere og eldre. Flere parkeringsplasser betyr økt biltrafikk i boligområdene, mens parkeringskjellere drastisk fordyrer leiligheter.

Mandal Venstre er for øvrig glade for at sykkelparkeringer er kommet inn i kravene. Disse er ikke plasskrevende som bilenes, og gir signaleffekter om sunne og miljøvennlige bykjerner. Parkeringsplasser i bykjernen bør være parkeringsselskapet og private aktørers bord, og legges ordentlig og usjenerende til. Vi vil heller ha et moderat parkeringshus der en kan leie plass, enn golde asfalterte flater. Dette er viktig å huske på fordi parkeringsvedtektene former måten nybygg og endringer skjer på i byen vår. Det er dessuten snakk om minstekrav og ikke maksimum.

Venstres forslag fikk kun undertegnedes stemme, og må således regnes som et politisk signal. Vi i Venstre ønsker oss en framtidsrettet byplanlegging, og ikke bare bifall til umiddelbare behov. Å nikke løslig på hodet og stilltiende akseptere forholdene, er ikke vår stil.

Trond
🙂