Dobbeltspor på hele Østfoldbanen

Ved å stå på for Østfoldbanen, kan vi i Østfold bidra til bedre nasjonal transportpolitikk samtidig som vi får et bedre lokalt klima og bedre jernbanetilbud, skriver lokallagsleder Geir Helge Sandsmark, som også er nestleder i Østfold Venstre, i et innlegg sammen med lederen i Østfold Venstrekvinnelag, Britt Fladmark Holta

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

For Venstre er miljø- og klimautfordringene et av de viktigste områdene. Venstre forventer derfor en vesentlig opptrapping i satsingen på jernbane og kollektivtrafikken når regjeringen skal legge frem sitt forslag til Nasjonal Transportplan.

Vi viser til klimaforliket hvor et bredt flertall bestående av Venstre, Høyre, KrF og regjeringspartiene ble enige om ambisiøse mål for klimareduksjoner fra blant annet transportsektoren.Skal vi nå de klimamålene vi har satt oss, er det behov for å få trafikk bort fra vei og over på bane.

Jernbanesatsingen er spesielt viktig for oss i Østfold. Veiene er sterkt belastet med tung trafikk. Østfoldbanen er en viktig forbindelse for godstransport ut og inn av landet. Både østre og vestre linje lider av underkapasitet og dårlig vedlikehold.

Venstres klare prioritering av dobbeltspor, og dermed økt hastighet på eksisterende traseer, er riktig virkemiddel for snarlig utvikling på dette området. Ved å bygge ut jernbanen, også for å øke godskapasiteten, vil presset på veiene bli redusert. Mindre tungtrafikk fører til redusert behov for vedlikehold og lavere ulykkesrisiko. Østfoldbanen er ikke bare viktig lokalt, men en viktig del av en nasjonal jernbanesatsing.

Ved å stå på for Østfoldbanen, kan vi i Østfold bidra til bedre nasjonal transportpolitikk samtidig som vi får et bedre lokalt klima og bedre jernbanetilbud.

Hilsen
Britt Fladmark Holta, leder Østfold Venstrekvinnelag