Hvordan blir skolehverdagen i Halden?

En eventuell nedlegging av Prestebakke skole griper så dypt inn i bokvaliteten for folk i de søndre delene av kommunen at en slik avgjørelse ikke kan fattes bare på bakgrunn av driftskostnader for skolen. Dette må sees i en større sammenheng der framtida for områdene Aspedammen, Enningdalen og Kornsjø blir sett på i sin helhet, skriver Tone Skråning og Geir Helge Sandsmark i et leserinnlegg

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hovedutvalg for undervisning og oppvekst behandlet, tirsdag 4. november, et høringsutkast til ny skolestruktur. Vi ønsker debatten velkommen og nikker også anerkjennende til at posisjonen endelig har skjønt at kommunens administrasjon kan brukes til å utrede saker. Likevel er det noen momenter vi savner i utredningen og som vi gjerne vil gjøre kjent.

Vi er kritiske til å erstatte alle skolene syd for Tista med en stor skole. Det kan synes som om kostnadsbildet er litt fortegnet i favør av ny stor skole. Vi stiller oss tvilende til, blant annet, saksframleggets antakelse om at en skole, som bygges i dag, i løpet av 40 år ikke vil bli gjenstand for oppgraderinger av lignende art som kalkulert inn for de eksisterende skolene. Når det gjelder strømbesparelser ved jordvarme, er dette også mulig å få til i eksisterende bygg. Det er heller ikke redegjort for hvor mye utgiftene til skoleskyss vil øke ved innføring av en stor skole.

Den pedagogiske begrunnelsen for en stor skole er at dette skaper et mer attraktivt faglig miljø for lærerne. Dette er det belegg for å hevde. Likevel mener vi at Prestebakke bør opprettholdes av hensyn til den uforholdsmessig lange skoleveien det ellers blir. I tillegg kommer hensynet til lokalsamfunnet. Derfor bør man tenke på andre tiltak for å tilby lærerne ved Prestebakke et utviklende miljø. For eksempel går det an å tenke seg Prestebakke som en del av et leirskoletilbud, entrepenørskapsenter eller andre tilleggsfunksjoner for de andre Haldenskolene. Slik kan grunnlaget for Prestebakke bli bredere og dermed forsterkes. Det går også an å tenke seg delte stillinger mellom skoler eller frivillige rotasjonsordninger.

Det viktigste poenget er at en nedleggelse av Prestebakke skole vil gjøre områdene, som sokner til denne, mindre attraktive for bosetting. Derfor mener vi at det alternativet som innebærer oppgradering av Øberg, Folkvang og Prestebakke skoler, samt justering av grensene mellom Asak og Øberg, også bør være en del av høringsutkastet. I alle fall bør nye Asak skole bygges såpass stor at denne kan brukes til å fange opp endringer i elevtallet og fordelingen av elever mellom kretsene.

En eventuell nedlegging av Prestebakke skole griper så dypt inn i bokvaliteten for folk i de søndre delene av kommunen at en slik avgjørelse ikke kan fattes bare på bakgrunn av driftskostnader for skolen. Dette må sees i en større sammenheng der framtida for områdene Aspedammen, Enningdalen og Kornsjø blir sett på i sin helhet.

Etter at både Østfold fylkeskommune og fylkesmannen har etterlyst den helhetlige kommuneplanen, som flere av opposisjonspartiene har bedt om lenge, regner vi med at denne etter hvert vil bli utarbeidet. I kommuneplanarbeidet må man da ta stilling til hvilke planer man har for hele kommunen, inkludert Iddesiden. Da må også skoletilbudet bli en del av denne planen.

Det aller viktigste, og gledelige, er at vi nå får en høringsrunde om forslaget til skolestruktur. Vi oppfordrer med dette alle, som interesserer seg for skolene og lokalmiljøet, om å lese høringsutkastet og å gi sine innspill til videre behandling av saken. Bare dersom flest mulig bidrar til debatten og med konstruktive bidrag, får vi politikere et godt grunnlag for å fatte den endelige beslutningen om skolestruktur og kommuneplan.

Tone Skråning (V)
Representant i kommunestyret og hovedutvalg for undervisning og oppvekst
Geir Helge Sandsmark
Leder, Halden Venstre