Nei til helhetlig villaksforskning

Møre og Romsdal med sine mange lakseelver blir en av taperne når Venstres forslag om en helhetlig handlingsplan for å bevare den nordatlantiske villaksen ble i dag ferdig behandlet, og fikk kun støtte fra opposisjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Utryddningstruet
Bakgrunnen for forslaget var å få en helhetlig satsing, som er koordinert og som faktisk fører til at man får en forvaltning av den nordatlantiske laksen som ikke medfører en svekkelse av bestanden, men en styrking. 45 av totalt 450 laksebestander i Norge er tapt, og at 81 laksebestander står i fare for å bli utryddet mens 13 bestander har fått status som sårbar.

Status quo
– Årets laksesesong har vist at begrensningene som ble satt i årets sjøfiske etter villaks, har fått som følger at mer stor laks har gått opp i elvene. Det er positivt, sier Kvassheim, men det gjenstår fremdeles mye arbeid for å få en helhetlig forvaltning av villaksen. — Vi hadde håpet at regjeringspartiene også delte dette synet, men de vil heller fortsette å forvalte laksen på samme måte som før. – Dagens måte å forvalte villaksbestanden på er for dårlig. Ansvaret og årsaken til at villaksbestanden står i fare er fordelt på flere sektorer, jeg mener derfor at samarbeidet innenfor lakseforvaltningen må styrkes og tiltakene favne bredt, fortsetter Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**