Trenger en nasjonal satsing på jernbanen

Adresseavisa skriver den 13/1 at Trønderbanen har nedgang i passasjertallet. — Det viktigste vi kan gjøre for å få flere over fra vei til tog, er å kutte i reisetida mellom Steinkjer og Trondheim. Dette må være del av et nasjonalt løft for jernbanen rundt alle de største byene i Norge, sier Venstres stortingskandidat Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

Guri Melby
Foto: Frode Fjeldstad

All transportvekst i og mellom de største byene bør i framtiden skje med jernbane og kollektivtrafikk, ikke med økt bil- eller flytransport, sier Melby. Venstres mål er å doble gods- og persontransporten med jernbane innen 2020. Da må jernbanen bygges ut og oppgraderes. Utbyggingen av jernbanen må skje slik at man tilrettelegger for høyere hastigheter. — En slik satsning vil gi store gevinster for framkommelighet og miljø rundt de største byene.

Jernbane, tog, skinner

Samtidig må en slik satsning være starten på et framtidig nett av høyhastighetstog mellom de store byene. Derfor vil Venstre bygge jernbanenett tilrettelagt for høye hastigheter rundt alle større byområder innen 2020. I tillegg vil vi investere i nettet mellom de store byene, slik at reisetiden Oslo-Trondheim ikke skal være mer enn 4 timer i 2020.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**