Støyforurensing er et helse — og miljøproblem

Debattinnlegg på fylkesårsmøte i Nordland Venstre, av Terje Cruickshank.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Nordland Venstre inntok i helgen en holdning til framtidens plassering av en operativ kampflybase i fylket. Som bodøborger argumenterte årsmøtedelegaten og bystyrerepresentanten Terje Cruickshank for at fylkeslaget skulle støtte lokallaget i Bodø på at kampflystøyen i Bodø har nådd sin grense. På grunnlag av regjeringens valg av kampfly er tiden over for fylkeshovedstadens rolle som operativ kampflybase.
— Vi kan ikke jobbe politisk for økt støy i fylkeshovedstaden, sa Cruickshank. Debatten når kampflybasens plassering hadde en betydning for valg av FOHK er over, debatten handler nå kun om hvor er den beste lokasjonen for 400 svært helseskadelige offentlige arbeidsplasser
— Jeg mener dette IKKE er i fylkeshovedstaden og at det finnes bedre egnete alternativer i dette fylket, og jeg håper at dette også kan være fylkeslagets offentlige holdning, sa Cruickshank i sitt debatt innlegg.

Terje Cruickshank viste videre til en interpellasjon fylkesrepresentanten fra Venstre, Franziska Wika fremmet i oktober om Støyforurensing som et helse — og miljøproblem. I sin interpellasjon skriver hun blant annet:

“Verdens Helseorganisasjon har definert helse slik: Helse er ikke bare fravær av sykdom og svakhet, men en tilstand av fullstendig fysisk, psykisk og sosialt velvære. Støy som oppleves sjenerende vil med utgangspunkt i denne definisjonen være et helseproblem.
I forordet til regjeringens handlingsplan mot støy 2007-2010 kan vi blant annet lese "Støy er et miljøproblem som rammer svært mange mennesker i Norge i dag rundt en halv million nordmenn er i stor grad plaget av støy Støy bidrar til redusert velvære og mistrivsel, og påvirker derfor folks atferd og helsetilstand."
Det gode liv forutsetter et rent miljø. Støyforurensningen er i så måte en negativ miljøfaktor som berører svært mange mennesker og reduserer deres livskvalitet. I et folkehelseperspektiv er det viktig at støyplagene tas på alvor.”

Helse er ikke bare fravær av sykdom og svakhet, men en tilstand av fullstendig fysisk, psykisk og sosialt velvære. Jeg ber derfor årsmøte støtte lokallaget i Bodø Venstre og fylkesrepresentanten i sine visjoner, ønsker og arbeid for det gode liv, ved å si ja til forandring! avsluttet Cruickshank med.

Delegaten Hilde Nystad fra Fauske Venstre var ikke helt enig med Cruickshank og mente at Bodø historisk var en flyby og at støy og kampflybase plassering ikke kunne sees i sammenheng. Nystad jobber som offiser på Reitan.

Søndag gav årsmøte sin støtte til at Støyforurensing er et helse — og miljøproblem. Terje Cruickshank er meget fornøyd med dette og at han nå føler at Nordland Venstre tar støy problematikken i fylket på alvor og støtter godt opp det arbeidet fylkesrepresentanten startet med nevnte interpellasjon og det arbeidet lokallaget i Bodø Venstre gjør for å sette debatten og bredden i debatten på dagsorden.

Bodø Venstre ønsker å få belyst alle sider med en framtidig kampflybase i Bodø by basert på den nye økonomiens premisser, hvor alle verdier, kultur, miljø og økonomi blitt sett i sammenheng. Bodø Venstre har satt ned en arbeidsgruppe som skal jobbe for et bredt åpent debattmøte om temaet tirsdag 21.april 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**