Felles interpellasjon om å støtte oppropet om å få fjernet skatten på frivillighet

Venstre, Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet fremmer en felles interpellasjonen i Kommunestyremøtet onsdag 29. april 2009

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Nannestad Venstre har tatt iniativ til at partiene Venstre, Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet i Nannestad fremmer en felles interpellasjon i Kommunestyremøtet 29. april 2009.

Interpellasjon — Ordføreropprop — Fjern skatt på frivillig arbeid

Høyres Ordfører i Asker, Lene W. Conradi, har tatt initiativet til et ordføreropprop om å få fjernet skatten på frivillig arbeid. Så langt har 196 av landets 420 ordførere skrevet under på oppropet. Ordføreren i Nannestad kommune har ikke skrevet under.

Frivilligheten er en av bærebjelkene i samfunnet og bidrar til et mangfold vi ikke kan klare oss uten, i en tid med stadig strammere økonomiske rammer, og behovet for frivillige tjenester øker stadig som et nødvendig supplement til kommunens eget tjenestetilbud.

Det er noe som er grunnleggende feil når frivilligheten betaler mer i moms enn de får i statsstøtte. Staten tar inn ca. 1 milliard i moms i året fra frivilligheten. Idretten i Nannestad kommune har i møte med kommunens politikere og administrasjonen gitt uttrykk for at de sliter økonomisk og må bruke mer og mer av sin tid på å skaffe penger for å kunne holde liv i aktivitetene. "Grasrotandelen" og "Frifond" representerer kjærkomne tilskudd til slunkne klubbkasser, men er langt fra nok. Skatte- og avgiftssystemet er godt egnet for å bedre frivillighetens økonomi på en slik måte at frivilligheten selv får mer av disposisjonsretten over midlene.

1. Kan ordføreren si noe om hvorfor ordføreren i Nannestad kommune så langt ikke har valgt å skrive under på ordføreroppropet om å få fjernet skatten på frivillig arbeid?

2. Kommer ordføreren etter oppfordring fra Nannestad Venstre, Nannestad KrF, Nannestad Høyre og Nannestad Fremskrittsparti til å skrive under på oppropet?

Nannestad, 21. april 2009

Per R. Lien / Nannestad Venstre