Nannestad har fått sin egen energi- og klimaplan!

Onsdag 290409 vedtok kommunestyret energi- og klimplanen 2009-2014 for Nannestad kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Det er grunn til å glede seg nå som Nannestad kommune har fått på plass sin egen energi- og klimaplan for perioden 2009-2014. Etter en lang, god og kostruktiv prosess har vi fått på plass verktøyet vi trenger. Her kan du lese innlegget til Per R. Lien (V) i forbindelse med sluttbehandlingen i kommunestyret 290409:

Ordfører, kommunestyre!

Hva skal man si .. ?

Man kunne jo starte med at det er for lite humor i politikken! og at jeg nå skjønner hvorfor jeg ikke sitter som fast medlem i FN’s klimapanel, men det passer kanskje dårlig i forhold til et såpass alvorlig tema som det her er snakk om?

Det er hevet over enhver tvil at klimaet på jorda er i endring på grunn av menneskelig aktivitet, og hvis klimaendringene fortsetter i den samme takten som til nå kan framtida bli dramatisk. Gjennom å utarbeide en forpliktende energi- og klimaplan tar Nannestad kommune på seg et lokalt klimaansvar, og bidrar med det samtidig til at Norge også i større grad blir i stand til å oppfylle sine nasjonale forpliktelser om reduksjoner i klimagassutslippene.

Nannestad Venstre ser ingen grunn til å slakte denne planen, snarere tvert i mot, så mener vi her at administrasjonen i kommunen, innenfor de gitte forutsetninger, leverer et godt stykke arbeid, når nå energi- og klimaplanen for perioden 2009-2014 legges frem til sluttbehandling. Med de siste og innarbeidede endringene vil planen etter vårt synspunkt danne et godt utgangspunkt for det videre arbeidet og fokuset på dette området. Prosessen har vært god og grundig, og det er gledelig å se at så mange av våre egne innspill har kommet med i det endelige planutkastet. Dette tror vi gjelder for flere av de andre bidragsyterne også.

Undertegnede liker den offensive holdningen om at Nannestad kommune skal ta på seg å være en foregangskommune i forhold til effektiv utnyttelse av energiressursene og ambisiøse kutt i klimagassutslippene. Dette er noe som forplikter og stiller helt klare krav til at ord følges opp av handling. Det er derfor helt avgjørende at tiltaksplanen inneholdende både tall og tid foreligger så fort som mulig, og ikke senere enn innen utgangen av august måned. Dette har med troverdigheten å gjøre. Eksempelvis så ser det av planutkastet ut til at vi allerede fra 2009 skal avholde en egen energi- og klimadag, men det spørs om vi rekker det i år? Det ser ut til at denne dagen skal legges til Nannestad dagene, og dette kan på mange måter virke fornuftig, men her er jeg redd det ligger en åpenbar fare i at et så viktig tema rett og slett drukner og blir borte i konkurransen med salgsboder og tivoli. Gjerdrum kommune har allerede klart det, da de i forbindelse med sin "Gjerdrumsdag" på forhånd gikk klart og tydelig ut med at hovedtemaet for dagen skulle være miljø og klima.

I planutkastets pkt. 6.3. foreslås det som et overordnet tiltak at kommunen skal opprette et eget energi- og miljøforum, og at forumet skal virke som et bindeledd mellom lokalpolitikerne, administrasjonen, innbyggerne og næringslivet i kommunen, og at hovedoppgaven skal være å sørge for innhenting av innspill til det videre arbeidet innenfor temaet energi- og klima, samt sørge for oppfølgingen av tiltakene.

Dette syns vi kanskje kunne vært gjort på en litt annen måte for å sikre oss mot at vi ikke mister den lokale forankringen av planen. Dialog og samhandling er og blir stikkordene! Vi tror mer på en løsning, hvor valgte representanter fra for eksempelvis innbyggerne, næringslivet, skogeierne, boligbyggerlaget, nettselskapet og de frivillige lag/organisasjoner i kommunen kommer sammen som tilnærmet likeverdige aktører med representanter fra administrasjonen og politikerne i kommunen. Naturressurs- og miljøutvalget må gjerne fortsatt ta på seg ansvaret for opprettelsen av forumet.

Det er avslutningsvis to ting vi skulle ønske Nannestad kommune kunne løfte opp på ØRU-nivå med sikte på å få til en felles kommunal front til miljøets beste, og det er kravet om at det må etableres innfartsparkeringer ved Oslo Lufthavn Gardermoen og at planene om en tredje rullebane må skrinlegges/stoppes.

På initiativ fra Nannestad SV ble også følgende tillegg vedtatt i møtet:

* Gang- og sykkelveier skal prioriteres, særlig i forbindelse med nye veier. Ingen nye veier skal prosjekteres/bygges uten gang- og sykkelvei.

* Gardermoen må utvikles som et knutepunkt for kollektivtrafikk, også for lokalbefolkningen. Gjelder både jernbane og buss.

* Nannestad kommune sier klart og tydelig NEI til en tredje rullebane ved Gardermoen.

Noen kloke ord helt til slutt:
Det er vårt ansvar i dag, å gi våre barn en god verden å leve i, i morgen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**