Nei til statlig leggetid

Nord-Trøndelag Unge Venstre sier nei til regjeringspartienes ønsker om innstramning i de statlige reguleringene av skjenketidene. — Det kanikke være slik at vi skal ha en felles statlig leggetid i dette landet,sier Lars Gunnar Marken, leder i Nord-Trøndelag Unge Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lars Gunnar Marken

Foto: Olga Tkacheva

Regjeringen ved Bjarne Håkon Hanssen og Knut Storberget har nå foreslått at det skal bli forbudt å selge alkohol på byen etter kl. 02. I dag er detlokale myndigheter som bestemmer om de vil stenge skjenkingen tidligere.

-Dette er formynderstaten på sitt verste. Det kan ikke være sånn atstortingspolitikere i Oslo skal bestemme når myndige borgere skal kunneta seg en øl. Unge Venstre vil fjerne alle statlige reguleringer påskjenketider. Vi mener lokaldemokratiet er fullt i stand til å finne gode lokale løsninger, sier Marken.

Nord-Trøndelag Unge Venstre er også bekymret for at regjeringensinnskrenkninger vil flytte mer av alkoholkonsumet fra byen og tilhjemmene.

-Dette er spesielt bekymringsverdig når vi vet at de fleste volds- ogvoldtektsepisodene skjer i hjemmet. Dessverre er det mange mørketall og mange av disse episodene skjer fordi det ikke er tilsyn. På utestedene har man mye bedre kontroll på de som er overstadig beruset og det er politibetjenter og sikkerhetsvakter i nærheten som kan gripe inn,avslutter Marken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**