Oslo-Halden på 74 minutter innen 2020

I Venstres forslag til Nasjonal Transportplan reduseres reisetiden med tog fra Oslo til Halden med 30 minutter. I tillegg foreslås det en rekke tiltak for å forbedre regulariteten og redusere feil rundt Oslo S. – Med Østfold Venstre på Stortinget får man politikere som kjemper for flere, raskere og punktligere tog, sier en engasjert miljøpolitiker og lokallagsleder i Halden Venstre Geir Helge Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Geir Helge Sandsmark

Foto: Halden Dagblad

Tone Skråning

Foto: Bård Halvorsen, HiOf

Borghild Tenden foran Flytoget

Foto: Venstre

Venstre støtter utredningene om lyntog gjennom Østfold til øvrige Europa, men det viktigste nå er å redusere reisetiden mellom de store byene på østlandet på strekningene Oslo-Skien, Oslo-Halden og Oslo-Lillehammer samt mellom Oslo og Bergen, Kristiansand og Trondheim.

– Regjeringspartiene med SV i spissen skyver satsingen på en mer moderne jernbane foran seg. I stedet for en kraftig satsing på kortere reisetid mellom de store byene innen 2020, forsøker de å selge et luftslott av nye utredninger og prat, sier en opprørt nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Borghild Tenden (V) til Venstre.no.

– Om Østfold Venstre blir representert på Stortinget til høsten vil Rita Sletner, Sindre Westerlund Mork og Haldens egen Tone Skråning være garantistene for et bedre jernbanetilbud i fylket vårt og landet for øvrig, lover Halden Venstres Geir Helge Sandsmark.

Les Venstres forslag til Nasjonal Transportplan her.
Les om flytog til Rygge og andre Østfold-forslag her.
Les om tog fra Rakkestad til Sarpsborg her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**