Hvilke motiver lå bak omstillingsprosjektet i Alstahaug?

I et leserinnlegg stiller Alstahaug Venstres representant Hanne Nora Nilssen spørsmål om hvilke motiver som lå bak omstillingsprosjektet i Alstahaug kommune. Dette etter at Kommunestyret i Alstahaug vedtok å videreføre kulturhusprosjektet. Les innlegget her:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Alstahaug kommune har de siste ti årene hatt en anstrengt økonomi. For å unngå en fremtidig ROBEK registrering var kommunen nødt til å gjennomføre en omstilling av driften. I desember vedtok derfor kommunestyret i Alstahaug en omstilling av kommunens driftsnivå ved å vedta en rekke innsparingstiltak. Innsparingstiltak etter ostehøvel prinsippet, som først og fremst vil føre til en reduksjon i kvaliteten på de kommunale tjenestene. Fram til 2012 vil driftsnivået bli redusert med 32 millioner kroner, og om alle innsparingstiltakene blir vellykket, vil kommunen i 2012 sitte igjen med et overskudd på 6 millioner kroner.

Erfaringsmessig har det vist seg at ikke alle innsparingstiltak kommunene setter i gang blir like vellykket. Å tro at Alstahaug kommune vil lykkes ett hundrede prosent med sine innsparingstiltak vil derfor være urealistisk. Per i dag vet vi også at Alstahaug kommune ikke vil lykkes med alle sine vedtatte innsparingstiltak, og dermed vil kommunen ikke oppnå et overskudd i 2012 på 6 millioner som følge av dette omstillingsprosjektet.

I debatten rundt omstillingsprosjektet ble det fra posisjonens side flere ganger gjentatt at sparetiltakene ikke skulle gjennomføres med den hensikt å rydde plass til kulturhusprosjektet. Derimot var hensikten å få en sunnere kommuneøkonomi slik at kommunen ville være i stand til å ivareta løpende kostnader. I tillegg skulle kommunen opparbeide seg en liten reserve til å håndtere uforutsette kostnader, uten at de ville føre til for store negative konsekvenser på den øvrige driften.

Formannskapets innstilling til kommunestyret angående revidering av økonomiplanen, viser at kommunen i 2012 ikke vil sitte igjen med et overskudd på 6 millioner kroner som følge av omstillingsprosjektet. Dette fordi de innsparte pengene er foreslått lagt inn for å kunne realisere kulturhusprosjektet. Posisjonens motiv for å gjennomføre omstillingsprosjektet har med andre ord ikke vært å sørge for en forbedret kommuneøkonomi. Dette står i sterk kontrast til det som ble opplyst fra posisjonens side da innsparingstiltakene ble vedtatt i desember 2008.

Alstahaug kommunes administrasjonssjef og økonomisjef har begge anbefalt å utsette realiseringen av kulturhusprosjektet. Dette fordi kommunen er i en økonomisk vanskelig situasjon. Begge ble ansatt av kommunestyret nettopp for å gi faglige begrunnede råd og veiledninger. Det er derfor med stor undring at jeg registrerer at flertallet i kommunestyret velger å neglisjere deres anbefalinger.

Hanne Nora Nilssen
Kommunestyrerepresentant for Alstahaug Venstre