Seismikken må vike!

-Hvis ikke regjeringen klarer å svare for konsekvensene av seismikkskytingen, må de stanse aktiviteten umiddelbart. Fiskeriene går foran, og stoppes fisket, stopper også fiskeindustrien, sier Roar Sollied, fylkesleder og stortingskandidat for Troms Venstre i ei pressemelding.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Roar Sollied side

Foto: Øystein Nilsen

Sollied mener at regjeringen straks må svare fiskeindistrien når det er lagt fram tall som viser mer enn halvering av seileveranser og klar nedgang for annen fisk. —Man trenger vel ikke tvile på tallene. Det er vel klinke logisk at når fiskerne blir betalt for å holde seg unna feltene, så stopper næringa opp, sier en irritert Roar Sollied.

Han minner om at seismikkskyting er forstyrrende både på miljøet og næringa, og mener det er ille at regjeringa i tillegg virker arrogant og lite imøtekommende. —Det var jo ei forutsetning at fiskeriene ikke skulle lide, og man glemmer at næringa består av flere enn fiskerne. Og dette kommer i tillegg til finanskriseproblematikken, som også har rammet fiskeriene, sier Sollied.

Burde ha utsatt
-Venstre er imot petroleumsutvinning utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja og hadde helst sett at seismikkundersøkelsene ble utsatt til det ble avgjort om dette området skal utnyttes for petroindustri, sier Sollied, som sammenligner området med Hardangervidda: —Der leter man ikke etter gull selv om det skulle finnes noe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**