Innlegg fra Hilmar Flatabø

Les innlegget fra leder av Tønsberg Venstre Hilmar Flatabø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Selv om partiet Venstre gjorde et dårlig valg den 14. september er det ingen tvil i min sjel. Det er behov for et sterkt og tydelig sosial- liberalt parti som Venstre. For det var ikke bare partiet Venstre som tapte valget. Også en offensiv og fremtidsrettet miljøpolitikk, et liberalt menneskesyn og en god skolepolitikk tapte valget.
Når alle skulle være tøffe og harde, var Venstre liberale og prinsippfaste.
Reaksjonen på valgresultatet måtte komme. Venstre har etter valget fått mange nye medlemmer. En medlemstilstrømning som man ikke har sett maken til i moderne politisk historie. Siden valglokalene stengte har Venstre på landsplan fått ca. 1.600 nye medlemmer.
1.600 mennesker har meldt seg inn for å ta del i mobiliseringen av det politiske sentrum som Venstre er motoren i.
Selv om det politiske sentrum i norsk politikk ved KrF og Venstres tilbakegang er svekket, er det få, om noen, som tror at enten høyresiden (H og FrP) eller den sosialistiske siden (AP og SV), klarer å få flertall uten støtte fra ett eller flere sentrumspartier. Veien til de politiske løsningene går igjennom sentrum, også etter dette valget. Spørsmålet blir derfor om vi vil ha sentrum- venstre eller sentrum- høyre til å styre landet.
Venstre mistet velgere til Ap og Høyre ved dette valget. Vi mistet velgere som av ren pur angst for FrP søkte tilflukt i Ap. Vi mistet velgere til Høyre som trodde Høyre alene var veien til en ny regjering.
Valgkampen ble fokusert på regjeringsalternativer og mindre på politikk. Få partier fikk lagt frem sine politiske visjoner for landet, ei heller Venstre. Polariseringen mellom Jens og Jensen, en bevisst strategi av AP og FrP, skygget for de poliske sakene. Det taper alltid små og middelstore partier på.
Jeg er sikker på at velgerne vil vende tilbake til oss. Vi skal vise dem at veien til lavutslippssamfunnet og en offensiv næringspolitikk går via sentrum og via Venstre.

Kampen om flertallet i Tønsberg om to år blir spennende. Høyre, KrF og FrP ville dersom dette hadde vært et kommunevalg fått et knapt flertall. Et meget knapt flertall.
Det er ikke tvil om at Per Arne Olsen (FrP) ved sin person har samlet mye støtte til FrP. Nå som han har blitt stortingsrepresentant vil han trolig ikke være like aktiv i Tønsberg-politikken. Det kan føre til velgerbevegelser, som trolig vil svekke FrP’s posisjon i Tønsberg.
Det betyr at når kortene om to år blir delt ut på nytt, vil vi i Venstre kunne stå i midten og vippe flertallet. Den makten skal vi bruke til å kjempe for en grønnere by og for en varmere by. Ryktet om vår død er sterkt overdrevet
Hilmar Flatabø
Leder Tønsberg Venstre