MODER JORD – EN HOVEDSAK VED VALGET

Venstre har alltid vært et miljøparti som velgerne kan stole på, skriver lokallagsleder Liv Stornes i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Av Liv Stornes, Inderøy Venstre
I kveld (7.9) har jeg sett på en miljødebatt på TV der oljeaktivitet i Lofoten og Vesterålen var det sentrale temaet. Debatten viste både hvor viktig denne saken er og de politiske skillelinjene. Venstres leder, Lars Sponheim var helt klar på at her har han ikke noe å gå på.
Det er uaktuelt for Venstre å sitte i en regjering som vil starte oljeleting i Lofoten og Vesterålen.

Dette er en viktig avklaring i debatten om regjeringsspørsmålet etter valget. I en Bondevik 3-regjering (Venstre, KRF og Høyre) vil Venstre sørge for at det blir ført en miljøpolitikk, der det er førevar-prinsippet og ansvaret for våre etterkommere som blir retningsgivende. Det kan velgerne være trygg på.

SP har gjennom utspill i det siste vist at den grønne fargen er i ferd med å falme. Partiet vil for eksempel at naturvernhensyn må vike for ny vassdragsutbygging.
SV kan nok ha gode intensjoner i miljøpolitikken, men blir nok lett overkjørt i en fortsatt rød-grønn regjering, slik de også ofte er blitt i de 4 årene som er gått.
FRP har satt seg seg selv på sidelinjen i miljøpoltikken, og det er bra at Lars Sponheim også har gitt klar beskjed om Venstres forhold til dette partiet.

Venstre har alltid vært et parti miljøengasjerte velgere har kunnet stole på. Det gjelder vassdragsvern og andre vernesaker, det gjelder samferdsel og ikke minst klima. I Stortinget i har partiet vært pådriver for effektive tiltak for å redusere klimautslippene. Ikke minst har det vært tilfelle i den siste 4-årsperioden.
Jeg oppfordrer velgerne til å tenke miljø og en sunn Moder Jord når de går til valgurnene på mandag. Godt valg!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**