– Etabler landslinje for samtidsdans på Risum!

På tirsdag skal fylkestingets opplærings-, kultur- og helsekomité behandle en søknad til Kulturdepartementet om å styrke dansekunsten i Østfold. – Det er mangelfullt at Blåseensemblet, private ballettskoler og tilbudet i videregående skole ikke er nevnt. Vi haldensere må kjenne vår besøkelsestid og kjempe for at vi blir dansebyen i fylket, sier Halden Venstres kulturpolitker Per Magnus Finnanger Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Inge Solli i Masters of war

Foto: Venstre

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Halden Venstre, arkiv

I tirsdagens opplærings-, kultur og helsekomitemøte i Østfold fylkeskommune skal de behandle en sak om å søke Kulturdepartementet om 4,1 millioner kroner over 3 år for å styrke dansekunsten.

Du kan også lese intervju med Per Magnus Finnanger Sandsmark (V) om saken i Halden Arbeiderblad fredag 9. oktober, side 3 og i Moss Avis.

Halden Venstres kulturpolitiker Per Magnus Finnanger Sandsmark vil styrke dansen i Østfold med tre tiltak:
1) Etablere kompetansesenter for dans i Halden som et samarbeid mellom Opera Østfold, Halden videregående skole, Blåseensemblet og Halden Ballettskole.
2) Etablere landslinje for samtidsdans i Halden, i samarbeid med samtidsmusikkmiljøet i Blåseensemblet og samtidsteatermiljøet ved Halden vgs.
3) Etablere Gratis Daglig Trening for alle scenekunstnere i fylket.

Han har spilt dette inn til Venstres fylkestingsgruppe, som er enige i at man må tenke bredere og annerledes enn det fylkeskommunen legger opp til. – Det er underlig at man vil styrke dansen og ikke ser at ved å legge ned danselinja på Risum har man svekket dansemiljøet i fylket, sier fylkespolitikerne Sindre Westerlund Mork og Marta Dalteit Lindås.

— Det er nesten provoserende at fylket vil styrke dansekunsten bare et halvt år etter at man la ned et viktig kompetansesenter for framtidens dansere når de la ned danselinja på Risum, uttaler Halden Venstres kulturpolitiker Per Magnus Finnanger Sandsmark. — Her la de ned arbeidsplassene for 3 dansekunstnere som i tillegg til å undervise drev skapende arbeid innen dans og dans i samarbeid med film- og samtidsmusikkuttrykkene, sier den unge Venstre-politikeren, som mener at fylket med dette la ned muligheten til å få flere dansekunstnere fra Østfold som kan komme tilbake og skape kunst i fylket.

Halvparten av elevene som gikk ut fra dansjelinja på Risum i går nå på høyere danseutdanning i inn- og utland. – Disse kan komme tilbake og være med på dette etterlengtede og fantastiske løftet for dansen i Østfold, mener Finnanger Sandsmark.

Finnanger Sandsmark mener man bør bruke noen av midlene for å starte et spesialtilbud innen moderne dans ved Halden vgs i samarbeid med dramatilbudet som fokuserer mye på moderne teater. – I Norge har vi en nasjonal linje for klassisk ballett, ingen for moderne. Her har vi et miljø i Halden som samarbeider med Blåseensemblet som er en spydspiss for samtidsmusikk, dramalinja som satser på samtidsteater og da vil et nasjonalt tilbud i samtidsdans være spennende og riktig for byen vår og norsk dansekunst, uttaler Finnanger Sandsmark videre.

Det er tenkt at dansesatsingen skal legges under Østfold Teater og skal samarbeide med kulturskolene. Det mener Venstre at setter Halden på siden i opg med at vi ikke har noe offentlig kulturskoletilbud innen dans. — Dette er for snevert. Nå må dansemiljøene i resten av fylket komme på banen. Private ballettskoler, som Halden Ballettskole, store institusjoner som Opera Østfold og Det Norske Blåseensemble er ikke nevnt, sier Venstre-politikeren. – Det unike i Østfold er ikke at vi har et regionteater, men at vi har et levende miljø innen opera, samtidsmusikk og historisk musikk koblet med entusiastiske og ivrige dansekunstnere og kulturarbeidere i fylket, og da spesielt i Halden, mener han.

Finnanger Sandsmark håper at haldenserne på fylkestinget og dansemiljøet i Halden kjenner sin besøkelsestid og presenterer også Halden og Blåseensemblet som et alternativ , sier en engasjert Finnanger Sandsmark som allerede er i dialog med Venstres fylkestingsgruppe om å få danse- og kulturmiljøene i Moss og Halden på banen i denne saken, slik at disse ikke blir en tapende part i dansesatsingen.

— Det er hårreisende at Blåseensemblet og deres samarbeid med Halden Ballettskole ikke er tenkt på. De har allerede samarbeidet med dansekunsten. Den framtidsrettede kunsten går på tvers av tidligere sjangre og styrker barne- og ungdomskulturtilbudet med samarbeid med profesjonelle. Da er samarbeidet i Halden mer unikt, og et mer nyskapende utgangspunkt enn et samarbeid med Østfold Teater som allerede står ovenfor store omstillingsprosesser siden de skal bli et regionteater, uttaler Venstres kulturrpolitiker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**