Når makta ikke viser tillit til egen politikk

Det er et stadig tilbakevendende problem at Halden kommune nekter å ta fatt i kritikkverdige forhold. I dette innlegget, som også ble trykt i HAs papirutgave 13. oktober, oppfordrer Venstres Roar Günther Andersen og Geir Helge Sandsmark opposisjonen til å ta ansvar gjennom åpenhet og oppriktighet om egen politikk og forholdene i Halden kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fra media får vi informasjon om at kommunens arbeidsmiljø ikke er i samsvar med gjeldende lovverk. Etter gjentatte henvendelser fra tillitsvalgte, som til slutt endte med gransking utført av Arbeidstilsynet, kan ikke den administrative ledelsen lenger benekte forholdene, som kommunen selv burde ha ryddet opp i.

Geir Helge Sandsmark

Foto: Arkiv

Det er et stadig tilbakevendende problem at Halden kommune nekter å ta fatt i kritikkverdige forhold. Slik sett føyer denne saken seg inn i et svært beklagelig mønster sammen med avvisning av gransking av arbeidsforholdene i brannvesenet samt avvisning av gransking av eventuell politisk korrupsjon.

Problemet har røttene sine på politisk nivå, og det kan se ut som om det er for sterk gjensidig lojalitet mellom flertallspolitikerne og kommunens administrative ledelse. Et godt gjensidig forhold er viktig og ønskelig, men denne lojaliteten synes nå så sterk at den går på bekostning av ansvaret for brukere og ansatte, samt lojalitet til kommunens innbyggere. Vi politikere opplever dette jevnlig ved at vesentlig informasjon blir holdt tilbake fra politisk behandling. Nå i høst har ubehagelighetene for AP, KrF og SV åpenbart blitt så store at man unnlater å gjennomføre planlagte møter i utvalg og kommunestyre. Derfor er det ikke uventet at turnussaken dukker opp nå. Det er heller ikke utenkelig at det dukker opp flere overraskelser utover høsten.

Roar

Foto: Roar

Problemet med turnusene har sitt opphav i vedtatt budsjett for 2009 der det planlagte aktivitetsnivået ikke lar seg forene med bevilgninger og et samtidig løfte om større stillingsbrøker. Dette faktum er så ubehagelig at man allerede høsten 2008 opprettet et eget utvalg for budsjett, finans og økonomisk styring for å kunne utsette at budsjettproblemer ble synlige. Denne strategien har åpenbart virket. Samtidig har selvsagt problemene tårnet seg opp, gjennom kranglig med fagorganisasjonene der den styringslojale administrasjonen blir skjøvet foran.

Vi savner fortsatt vilje til langsiktighet og ansvar. Første betingelse for å rydde opp i de uholdbare arbeidsforholdene er å innse at problemet eksisterer. Dette fordrer langt mer oppriktig åpenhet både når det gjelder faktiske forhold, konsekvenser av egen politikk samt tanker om denne politikken i et lenger tidsperspektiv.

Vår gjentatte oppfordring til AP, SV og KrF er derfor: Vis lederskap og ta ansvar for egen politikk. Det vil gagne både Halden og lokaldemokratiet. Inntil denne oppfordringen blir fulgt, er kommunens utvikling helt avhengig av at tillitsvalgte og opposisjonspolitikere fortsatt bruker energi og innsats på å avdekke forhold makta ser seg best tjent med å skjule.

Geir Helge Sandsmark
Leder, Halden Venstre