Mennesket mot systemet

“Vi trenger noen i Norge som tør å være like forbanna irriterende som Gorgon Vaktmester. Unge Venstre må reagere, protestrere, demonstrere,” sa fylkesleder Per Magnus Finnanger Sandsmark til Unge Venstres landsmøte denne helgen, til stor applaus fra landsmøtesalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Sigve Taklo Sekse

Unge Venstre ble stifta for å stille kritiske spørsmål om hvordan samfunnet fungerer og spre liberale verdier blant ungdom. Og det er et viktig formål, for den Staten vi har i dag er like irriterende som Gorgon Vaktmester i Pompel og Pilt. Staten vil registrere, regulere, stagnere og med Regjeringas asyl- og flyktningepolitikk også internere, trakasere, separere, segregere menneskene og deres frie vilje. Vi trenger noen i Norge som tør å være like forbanna irriterende som Gorgon Vaktmester. Unge Venstre må reagere, protestrere, demonstrere.

Og noen har prøvd å demonstrere mot et slikt samfunn. Husker noen Flukta frå Dyreskogen? Bra, for dette er ikke barne-tvserien som førte nynorsk til folket, den er en demonstrasjon av de sosialliberale ideene.

For alle dyra, fra de utrolig irriterende Røyskattene til den søte Moldvarpen, går saman og tek opp kampen mot buldosarane. De kjemper for friheten til å være seg selv, samtidig som de tar hensyn til hverandre og miljøet, akkurat som Venstre.

Senere blir de sendt på flukt og blir ikke tatt ordentlig i mot når de kommer til de skumle Blårevene. Disse Blårevene vil kaste ut dyr på flukt frå Dyreskogen, som egentlig trenger hjelp, de trakasserer dem i stedet. Attpåtil overvåker Blårevene de andre dyrene og registrerer hvor de gjør og med hvem de gjør ting.

Men Unge Venstre må ikkje få panikk. Om vi får panikk kommer buldoseren Siv og blårevene Jens, Kristin og Liv Signe og tar oss. Vi må være ungdomspartiet, som ikke er som kaninene i Flukta frå dyreskogen, men som fortellerstemmen i Brødrene Dahl ville sagt det: Følg med i neste episode av Anne Solsvik og jakten på sperregrensen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**