Styrk barnevernstjenesten

Til kommunestyremøtet 22. oktober forelå det et brev fra klubbstyret for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere. Her utrykkes bekymring for behandlingskapasiteten ved barnevernet. Venstres Geir Helge Sandsmark benyttet anledningen til å oppfordre politikerne til å prioritere barnevernet i den forestående budsjettbehandlingen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Ordfører!

Barn er også borgere.
Jeg vil bruke denne anledningen til å minne alle politiske partier om å ta oppfordringen i dette

Barnehage

Foto: Thaulow bhg / Kristin Langaker

brevet på alvor i budsjettprosessen vi nå går inn i.

Ventetider som oppleves ved bekymringsmeldinger er for lang. Det kan ta flere uker fra en bekymringsmelding er sendt til saken undersøkes. Saksbehandlingskapasiteten er klart for lav

Vi vet at borgere med bakgrunn i barnevernet svært ofte ender opp som sosialhjelpsmottakere. Mange tar også sitt eget liv. Ved siden av forebygging, er riktig hjelp tidlig et viktig tiltak. Slik kan flere små, verdifulle borgerere, som fikk et dårlig lodd i et av livets mange lotterier, bli hjulpet til å bruke sine egne ressurser for å bli et positivt og stolt individ.

Jeg vil derfor, ordfører, oppfordre alle medrepresentanter i dette kommunestyret om å tenke ekstra nøye gjennom innholdet i dette brevet når neste års budsjett legges.

Geir Helge Sandsmark (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**