Halden vurderer å slutte seg til 10:10 kampanjen

Hovedutvalg for nærings- og miljøpolitikk vedtok i kveld enstemmig forslaget, fra Venstres Geir Helge Sandsmark, om å vurdere muligheten for tilslutning til kampanjen 10:10, 10 % reduksjon av CO2 utslipp i 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Geir Helge Sandsmark

Foto: Christoffer Biong, Venstre

Det var i forbindelse med behandlingen av verbalpunkter fra årets budsjett at posisjonen først foreslo å pålegge administrasjonen en grudigere rapportering av status for klimatiltak i kommunens virksomhet. Geir Helge Sandsmark kom med sitt forslag om tilslutning til 10:10 som et tillegg til hovedforslaget. Dette ble tatt inn som en del av forslaget og ble enstemmig vedtatt.

Planeten vår, jorda, kloden

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Halden Venstre mener dette er et viktig tiltak fordi:
– Målene er relevante og oppnåelige
– Deltakerne forpliktes til konkrete utslippsmål på kort sikt, der deltageren selv er ansvarlig for at målene nås
– Det legger press på politiske ledere ved å demonstrere at reelle kutt kan oppnås i inneværende styringsperiode
– Det blir synlig at det nytter å handle
– Tidlige kutt er langt viktigere enn sene kutt for akkumulert CO2-nivå i atmosfæren; vi må begynne å redusere utslipp nå, ikke om ti eller 20 år

Les mer om 10:10 her:

Norsk kampanje