Åpenhet og lokaldemokrati

Tvedestrand Venstre mener det bør være mest mulighet åpenhet rundt offentlig virksomhet. Lokaldemokratiet er intet unntak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Stemmegiving

Foto: Microsoft

I leserinnlegg i Tvedestrandsposten 27.01.2007 kom vi med noen konkrete forslag. På to av punktene har det skjedd forbedringer;
1. Enkelte folkevalgte i kommunestyret og ledende ansatte har oppgitt roller i Styreregisteret til Kommunenes Sentralforbund (KS). Det er en positiv utvikling, men vi ønsker fortsatt registrering av alle roller som involverer økonomiske interesser og ansvar. Et styreverv i et aksjeselskap er ikke risikofritt.
2. Vedlegg til saksfremlegg scannes og legges nå ut på kommunens hjemmeside. Det er meget positivt.
Vårt forslag om protokollering av hva hver enkelt stemmer ble nedstemt av kommunestyret, men vi vil følge opp ved å be om navneopprop i sentrale saker. Det krever tilslutning fra fire andre representanter. Overføring av kommunestyremøter på nett-tv, som vi har foreslått, kan være et alternativ. Vårt poeng er at innbyggerne enkelt bør kunne finne ut hva de folkevalgte står for i praktisk politikk.
Ved inngangen til 2009 trådte ny offentlighetslov i kraft. Mer offentlighet er ønsket og lovens formålsparagraf (§ 1) illustrerer hvilken retning samfunnsutviklingen går; "Formålet med lova er å leggje til rette for at offentleg verksemd er open og gjennomsiktig, for slik å styrkje informasjons- og ytringsfridommen, den demokratiske deltakinga, rettstryggleiken for den enkelte, tilliten til det offentlege og kontrollen frå ålmenta. Lova skal òg leggje til rette for vidarebruk av offentleg informasjon."
Kommunale selskaper (også aksjeselskap) er nå, etter hovedregelen, omfatta av offentlighets-loven, jfr. § 2.
Prinsippet om meroffentlighet er fastslått i § 11; "Når det er høve til å gjere unntak frå innsyn, skal organet likevel vurdere å gi heilt eller delvis innsyn. Organet bør gi innsyn dersom omsynet til offentleg innsyn veg tyngre enn behovet for unntak."
Tvedestrand Venstre er helt enig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**