La arvesølvet bli gull

“Inntil da håper jeg at haldenserne setter pris på det kulturtilbudet elevene og lærerne på Risum gir kommunen vår og viser at til tross for at de truer oss gir vi ikke opp. Bare slik kan arvesølvet bli gull,” skriver Halden Venstres Per Magnus Finnanger Sandsmark som svar på Leo Leonhardsens kronikk Arvesølvet i Halden Arbeiderblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Inge Solli i Masters of war

Foto: Venstre

Kulturarbeider Leo Leonhardsen skriver i HA lørdag 31. oktober at kulturpolitikerne i Halden bør verne om Musikk, dans og drama ved Halden videregående skole Risum. Dette kaller han Haldens arvesølv. Det er jeg selvsagt enig i og jeg er stolt av at Venstre, sammen stod løpet ut og ville beholde dans ved Risum. Nå viser det seg i etterkant at det er usikkert om det er spart noe på nedleggelsen og konsekvensene av den. Det må fylkesrådmannen legge fram for politikerne og østfoldingene så snart som råd.

Leonhardsen skriver at det ikke burde være så vanskelig å få til en satsing på Risum og dans fordi Ap styrer både landet og byen. Det er nødvendig å nevne at Ap også styrer fylket og at også Ap-representantene fra Halden som møtte i fylkestinget den dagen stemte for å legge ned utdanningen. Men ingenting skulle glede meg mer enn om de snudde. Det håper jeg de gjør, og at Leonhardsen og resten av kulturlivet i Halden vil arbeide for dette. Inntil da håper jeg at haldenserne setter pris på det kulturtilbudet elevene og lærerne på Risum gir kommunen vår og viser at til tross for at de truer oss gir vi ikke opp. Bare slik kan arvesølvet bli gull.

Per Magnus Finnanger Sandsmark
Kulturpolitiker, Venstre