Hva gjør vi for å utvikle grunnskolen i Halden?

Med bakgrunn i dårlige resultater for Haldenskolene på nasjonale prøver, spurte Geir Helge Sandsmark om hva som gjøres for å bedre undervisningen i Haldenskolene. Utvalgsleder svarte med å vise til skolepolitisk plattform og kontinuerlig forbedringsarbeide?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Forespørsel, Hovedutvalg for Undervisning og Oppvekst, 4. November 2009

Utvalgsleder.

Halden videregående skole er blant de skolene som har minst frafall blant elevene. Samtidig viser resultater fra nasjonale prøver at våre ungdomsskoler samlet sett ligger lavt på denne statistikken.

Geir Helge Sandsmark

Foto: Arkiv

Dette kan ha mange årsaker, men gir i alle fall grunn til ettertanke. Blant annet kan man spørre seg om ungdomsskolene evner å gi tilstrekkelig tilpasset undervisning, som kan være nødvendig både for å stimulere spesielt flinke elever og andre elever som krever individuell oppfølging. Dette gir bakgrunn for følgende spørsmål.

1. Er det gjort noen vurdering av forhold som kan forklare de noe lave resultatene for Haldenskolene på nasjonale prøver?
2. Er det planlagt spesielle tiltak for videre utvikling av læringsmiljøet i ungdomsskolene, for eksempel bedre tilpasset opplæring for hver elev?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**