Skoleveg — Asak skole

I Hovedutvalg for Undervisning og oppvekst, 4. november, var det lagt fram forslag til utbedring av skoleveg til nye Asak skole. Venstres Geir Helge Sandsmark er fornøyd med administrasjonens utredning, men han etterlyser dialog med skolebarna og andre interessenter. Hans alternative forslag til vedtak ble nedstemt, men støttet av Høyre. Les innlegget og forslaget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

utvalgsleder!

Geir Helge Sandsmark

Foto: Halden Venstre

Administrasjonen har laget en fin utredning av tre alternativer for utbedring av skoleveg mellom Tistedal sentrum og nye Asak skole. Tekniske og økonomiske forhold ved de tre alternativene synes godt opplyst. Imidlertid sies det lite om hvordan skolebarna selv oppfatter alternativene til skoleveg. Det foreligger heller ingen høringsuttalelser fra andre interessenter i saken.

Venstre er opptatt av et levende lokaldemokrati i form av at innbyggerne selv tar aktivt del i utformingen av nærmiljøet. I dette tilfellet er det naturlig at både skolebarna selv og andre instanser får anledning til å uttale seg om saken. Jeg viser her også til Lars Pedersen Due, barn og unges talsperson, sine uttalelser til HA for kort tid siden. Det er ikke bare alminnelig skikk og bruk som tilsier at barna blir hørt. Til slutt vil de velge den, for dem selv, mest hensiktsmessige veien uavhengig av hva mer slevrådige politikere måtte mene. Derfor har jeg et forslag til vedtak som innebærer innhenting av høringsuttalelser, og at saken bringes opp på nytt for hovedutvalget når høringsfristen har gått ut.

Forslag til vedtak – sak PS 2009/82:

Solstrand veiviser avstand

Foto: Tore Rykkel

De tre alternative forslagene fra administrasjonen sendes til høring hos aktuelle instanser som FAU ved Asak skole, Elevrådet ved Asak skole, Rektor ved Asak skole samt velforeninger i området som er berørt av arbeidene med skoleveien. Høringsfrist settes til 21. desember 2009. Etter høringsfristens utløp settes saken opp til ny behandling i Hovedutvalg for undervisning og oppvekst. Høringsuttalelsene vedlegges saksdokumentene.

Geir Helge Sandsmark (V)

Saken ble omtalt i HAs papirutgave 5. november