Helsemeldingen 2009-2015

Skal danne grunnlag for Bærum kommunes helsepolitikk i årene fremover og ble 28.10.09 vedtatt i Kommunestyret. Venstre synes meldingen er god og hensyntar forventede behov for helsehjelp i den grad det er mulig å forutse disse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Hilde Arneberg

Foto: Ida Skonnord

Venstre ønsket i Sektorutvalget for Bistand og omsorg blant mye å fokusere på:
tidlig innsats for spe- og småbarn. Negative helsefaktorer i barndom forsterkes lett og kan gi livslange problemer. Helsesøsterinnsats er svært viktig.
ved rusproblemer og ved store psykiske lidelser innebærer situasjonen omfattende utfordringer. Det gjelder både effektiv, verdig behandling for pasienten og også omsorg for den sykes familie og spesielt dennes barn.
behovet for kompetent personell for uhelbredelig syke mennesker som ønsker å få dø hjemme i egne omgivelser. Ikke alle vil være på sykehus eller Hospice i den siste fasen.

Disse forhold er nå tatt inn i meldingen.

Venstre er sterkt bekymret for sykehussituasjonen fremover. Vi tror at et tett samarbeid med våre lokalsykehus er avgjørende uansett hva omorganisering i Vestre Viken og samhandlingsreformen vil medføre.

En god smittevernberedskap er avgjørende for å beskytte befolkningen, og vi ser i disse dager tydelig for svineinfluensa at en evaluering er viktig. MRSA (bakterier som er motstandsdyktige mot ulike typer penicillin), er et annet eksempel.

Vi har i hele perioden vært sterkt opptatt av rekruttering til helse- og omsorgssektoren. I dagens situasjon øker krav til komplisert behandling, oppfølging og også spesialisert sykepleie. Mennesker med diagnoser og tilhørende avansert utstyr kommer i større grad til å bo hjemme, og ikke på sykehus. Da er det ekstra viktig å ha kompetent fagpersonell i kommunen. Rådmannen må definere behovet for antall og den faglige bakgrunn personellet må ha for å kunne møte utfordringene. Så må kommunen ha gode og konkurransedyktige vilkår for å tiltrekke seg disse gruppene.

Venstres tilleggsforslag, se nedenfor, ble vedtatt i sektorutvalget:
Rådmannen bes ta med følgende tilleggsgrunnlag for videre utvikling av Bærum
kommunes helsetjenester:

Vestre Viken HF Asker og Bærum sykehus inngår som en partner i kommunens
folkehelsearbeid.

Smittevernberedskapen, spesielt med hensyn til MRSA på sykehjem, evalueres.

Det utarbeides en analyse, i lys av samhandlingsreformen, over behov for leger og
spesialutdannede sykepleiere innen feltene pediatri(barn/unge), psykiatri/rus,
geriatri/demens samt kostnader knyttet til stillingene.

Hilde Arneberg, Bærum Venstre
Kommunestyrerepresentant, medlem i Sektorutvalg for Bistand og omsorg og medlem i Funksjonshemmedes Råd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**