Budsjettforslag fra Bodø Venstre

For 2010 støtter Venstre budsjettforslaget som satser på å rette opp skjevhetene i Helse- og Sosialsektoren. Friske midler, friskverntiltak og prioritering av seniorutfordringene har fokus for de borgelige i 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Tidligere år har Bodø Venstre fremmet egne budsjettforslag, men når partiet ikke er representert i formannskapet og får 7 minutter totalt under budsjettdebatten så er realitetene at man aldri får debattert eller at andre partier har mulighet til å realitetsbehandle Venstres gode forslag. Derfor har man i år valgt å støtte alternativ budsjettet til Bodø Høyre som er et godt borgelig budsjett.

I tillegg til støtten til Bodø Høyre sitt budsjettforslag fremmer Bodø Venstre tre verbalforslag om p-tunell, fritak for eiendomsskatt for Samskipnaden og realisering av Ishall:

1. Nye P-planer for Bodø sentrum.
Forslag:
Bodø bystyre bes utredet mulighetene for å kombinere alle parkeringsprosjekter i et felles p-anlegg i tunell fra kvartal 99 (fylkeskommunen) til sykehuset.

Argumentasjon:

Fra parkeringsaksjonen til Egersund byutvikling

Spesielt to store prosjekter i Bodø sentrum, utbyggingen av Nordlandssykehuset og Kulturkvartalet gir et svært utvidet framtidig parkeringsbehov. Dagens planer har vist at p-hus/ p-kjellere er meget dyrt. I kombinasjon med ønske om å redusere antall fremmedparkeringer i Bodø sentrum, framtidige utviklingsplaner på f.eks brannstasjontomten og et ønske om utvidet p-sone i sentrum, bør mulighetene for å kombinere alle parkeringsprosjekter og utfordringer i et stort felles p-anlegg i tunell fra kvartal 99 (fylkeskommunen) til sykehuset. Selv om den ene utbyggeren er staten, den andre kommunen, og det tredje kanskje en privat entreprenør på de store nevnte prosjekter bør man få utredet mulighetene for å slått sammen parkeringsplanene i disse prosjektene til et eget prosjekt som kan danne et større p-anlegg i tunell type det man har i en annen større by i Nord-Norge av en hvis størrelse og som har vist gode løsninger for parkeringsutfordringene i den byen.

Potensiell konsekvens av dette forslag:
– redusert byggekostnad for Kulturkvartalet.
– redusert byggekostnad for Nordlandssykehuset.
– positiv bidrag til masse manko problematikken.
– bedre parkeringsmuligheter i Bodø sentrum.
– preventivt ovenfor fremmedparkeringsproblematikken.
– p-plass ved fylkeskommunen kan omgjøres til park/ grøntområde.
– Vridning av trafikkmønster tilbake til Hålogalandsgata.

2. Fritak for eiendomsskatt.
Forslag:
Bodø kommune fritar Studentsamskipnaden i Bodø for eiendomsskatt på studentboliger i Bodø kommune.

Argumentasjon:

Sparegris

jf "Lov om eigedomsskatt til kommunane" har kommunen mulighet til å frita for eiendomsskatt bl.a. "Eigedom åt stiftingar eller institusjonar som tek sikte på å gagna ein kommune, eit fylke eller staten (§7bokstav a). Studentsamskipnaden i Bodø har til oppgave å levere velferdstjenester til studenter og driver i hovedsak ikke i konkurranse med andre. Deres overskudd går i sin helhet tilbake til virksomheten og dermed til studentene. De får statstilskudd til bygging av studentboliger, men ikke til drift av disse. Dette innebærer at studentene må betale økning i deres driftskostnader gjennom prisen på deres varer og tjenester
Flere studentsamskipnader i landet har fått fritak for eiendomsskatt, eller fått en ordning som innebærer bunnfradrag for hver boligenhet, også hybler. Denne ordningen innebærer at eiendomsskatten blir svært lav eller tilnærmet null. De økonomiske ringvirkningene for hele Bodø kommune som følge av virksomheten ved Høgskolen i Bodø og Politihøgskolen avd. Bodø er betydelige. Det er viktig at det legges best mulig til rette for at Bodø kan fortsette å være en god studentby.

3. Ishall

Ishall

Realisering av ishall i Bodø kommune blir en del av prioriteringen av spillemidler 2011.

Bodø 10.desember 2009

Terje Cruickshank