Et liberalt blikk på bystyremøte

Desember møtet i bystyret handler mest om budsjett. Det er en tid og sak hvor kanskje de politiske skillelinjer i lokalpolitikken kommer best til syne. Posisjonen forsvarer sine prioriteringer og opposisjonen kritiserer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Det er positivt å se senterpartiets og kristeligfolkeparti påvirkning på posisjonens sosialdemokratiske budsjett. Det er beklagelig dog at posisjonen i en presset tid ikke klarer å se behovet for å begrense offentlig forvaltning. De klarer ikke å prioritere, samt at når man har et posisjonssamarbeid mellom fire partier fra ytterste venstre til borgelig sentrum og alle selvfølgelig har sine hjertesaker som koster penger, ja så blir det vanskelig å prioritere bort noen av de mange så gode intensjoner, men akk så kostbare prioriteringer. Løsninger blir å øke inntektene, denne gangen gjennom økt og geografisk utvidelse av eiendomsskatten. 3,2 milliarder er Bodø kommune sine budsjettrammer for 2010.

Sentrum – Høyre siden i opposisjonen, Frp, Høyre og Venstre er mer opptatt av å begrense det offentlige forbruket, og prioriterer bort mye og stiller harde krav til endringsledelse og har stor fokus på å gjøre ting smartere og mindre ressursskrevende. Økt samspill mot private næringsaktører og frivillige organisasjoner gir like gode, om ikke bedre tilbud til borgerne, men reduserer det offentlige forbruket, og derav behovet for økt skattetrykk mot byens befolkning. Men som ventet er dette tanker som faller sosialdemokratene tungt for brystet. Når man har en ideologi som går ut på at VI vet best, og vi skal styre dine valg fra vugge til grav og definere deg inn i våre rammer — ja så blir nok politikken og prioriteringene deretter.

Nettgraf04

Når dette er sagt så skal vi være glad for å bo i en kommune med en sterk, kontrollerende og bakkenær rådmann, som på en strategisk lur måte vet hvordan fremlegge et budsjett som gir ønsket diskusjon og fokusområder. Dette gir oss en kommune som er i stor grad veldrevet, har relativt brukbare næringsvilkår, en tilfredsstillende skole og råd til å drive med ganske mye positive utenom lovregulerte og sentralt definerte oppgaver.

I sum bor vi i en god kommune, men en kommune som ikke hadde trengt å utvide sitt skattetrykk for å skape arbeidsro internt i posisjonen. Venstre tror at Bodø kommune ville blitt en mye bedre kommune for borgerne og næringslivet om flertallet i bystyret hadde vært borgelig. Mer folkeinvolvering og økt lokaldemokrati fokus, større regional ivaretakelse, bedre skoler, bedre tilrettelegging for næringslivet, flere valgmuligheter, bedre infrastruktur gjennom bedre kollektivtilbud og bedre veinett med mer.

Venstre fremmet i år alternativt budsjett sammen med Høyre. Et budsjett med stor fokus på HS (helse og sosial) — sektoren og positive endringstiltak. I tillegg fremmet Venstre tre verbalforslag, som alle falt. Mest skuffet var man over at posisjonen ikke fant rom for 140 tusen til å redusere skattetrykket for Samskipsnaden, som er studentenes bolig og velferdsaktør. Dette til tross for at studentlederen ved høgskola hadde en kjempe god appell til byens politikere under "åpen halvtime". En appell samtlige posisjonspartier glatt overså og ikke fant verdig å svare på.

Ellers saker av interesse som ble behandlet på årets siste politiker møte var:

Bodø kirkelige fellesråd. Budsjett 2010. Her ville posisjonen øke budsjettet med 300000,- gjennom økt gravfesteavgift. Dette gikk Venstre som eneste parti mot.

Søknad om økonomisk støtte – Bodø Håndballklubb. Som i saken fra forrige bystyre om støtte til Bodø Glimt gikk Venstre og Rødt mot dette. Toppidretten bør finansieres gjennom andre midler enn communal støtte. Vi støtter barne, ungdoms og bredde idretten, ikke toppidretten.

Rv 80 Løding-Vikan inkl Tverlandsbrua. Finansiering og kommunal garanti. Venstre, Rødt og Frp gikk her mot bompengefinansiering av en nødvendig infrastruktur. Uten bro har ikke Bodø noen forbindelse til omverden landeveien. Dette bør være storsamfunnets ansvar, og ikke bompengefinansieres, og i alle fall ikke inngå som en del av den bompengefinansieringen som også skal betale for framtidig satsning på kollektiv, sykkel og myke trafikkanter. Men flertallet vant fram med sin bompenge ordning og nå blir det altså tre bompengestasjoner på turen fra Saltstraumen til sentrum.

Høring – forslag til endringer i alkohollovgivningen. Igjen et sentraldirektiv, nå om når utstedene skal stenge. Nå blir det ikke lokalt handlingsrom for å ha serveringstider etter kl 02:00. Venstre er ikke nødvendigvis imot at man kanskje bør stenge utestedene kl 2, men dette må være et lokalt valg da det kan hende at det er både praktiske, men også lokale kulturforskjeller mellom Tromsø, Bodø, Trondheim og Stavanger. Men sosialdemokratene vil jo kontrollere oss, og da betyr det ikke så mye om man bor i urbane eller rurale områder, om man bor i midnattsolens land eller ei — hjem kl 2 skal man over heile landet, og dette er tanker flertallet i Bodø kommune støtter, selvfølgelig mot sentrum-høyre opposisjonen.

Reguleringsplan for Nerbyen, kvartalene 21, 22, 24 og 25, Bodø kommune – endelig behandling. Både visjonene om punkthus, dårlig kollektiv løsning og bevaring av et hjørne av Norønna bygget var grunn nok for at Venstrerepresentanten argumenterte og stemte mot denne saken. Dette er lukking av siktlinjene i byrommet, og ikke minst innbygging av det nye kulturkvartalet representanten fra Venstre ikke vil være med å gå inn for.

Sluttbehandling av reguleringsplan for Skagen Gaard gnr 80 bnr 52. Denne saken var litt vanskelig for Venstrerepresentanten å ta stilling til. Vi ønsker å være næringsvennlig og vi ønsker utvikling, men er samtidig veldig opptatt av å bevare strandsonen. Noen av byggingene i denne planen ligger bare 20 meter fra strandsonen. Representanten fra Venstre støttet til slutt planen begrunnet med at når vi er mot oljeboring i Lofoten og Vesterålen er det viktig å være for turisme, særlig gründerturisme som denne planen og visjonen for reguleringsområdet er. Dette er ikke fritidsboliger, men næring — og derfor støttet Venstre disse planene.

Eller var det ikke mange sakene av den største interesse. Men møtet var langt og debattene mange disse desember dagene. Forhåpentlig var det bare nest siste gang sosialdemokratene fremlegger sitt budsjett, i 2011 blir det et borgelig budsjett ☺

Med ønske om fortsatt god advent, god jul og ønsker om ett godt og liberalt nyttår, fra Venstres bystyrerepresentant Terje Cruickshank.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**