Venstre er skolepartiet i Nannestad

Gruppeleder i Nannestad Venstre, Petter Gulbrandsen, imøtegår kritikken fra Frp og Høyre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Petter Gulbrandsen

Foto: LG

Artikkel gjengitt i Romerikes Blad 17. desember 2009

– Venstre er skolepartiet

Kommunestyrepresentant og gruppeleder i Nannestad Venstre, Petter Gulbrandsen, har liten forståelse for Frps og Høyres kritikk mot partiet etter vedtaket om utbygging av Preståsen skole.

Kritikken er kommet etter kommunestyrets vedtak om at skolen får en brutto investeringsramme på 39 millioner, men med uklart arealmål.

— Det er Venstres fortjeneste at administrasjonen nå skal legge ut begge skissealternativene, det vil si også alternativet med 1.235 kvadratmeter, i forhandlinger med tilbyderne, sier gruppeleder i Nannestad Venstre, Petter Gulbrandsen.

Gjermå-fondet
— Venstre stemte imot da Ap, KrF, Høyre og Frp vedtok at 39 millioner fra Gjermå-fondet ble frosset til bruk på tverrvei i Åsgreina. Disse pengene burde heller vært brukt på bygging av Preståsen, da ville vi vært sikret 1.235 kvadratmeter, sier Petter Gulbrandsen.

— Å bygge en fylkeskommunal vei er ikke en kommunal oppgave. Å bygge skoler, er det. Ingen av de andre partiene støttet dette forslaget. Da måtte vi i Venstre gå for det nest beste, nemlig fellesforslaget fra Ap, Sv., Sp og KrF som innebærer at byggingen får en brutto investeringsramme på 39 millioner, og at administrasjonen legger begge skissealternativer til grunn når prosjektet legges ut på anbud.

— Fortsatt skoleparti
Gulbrandsen sier videre at Venstre vil følge nøye med i administrasjonens prosess framover.
— Nå må vi få sikret flest mulig kvadratmeter for 39 millioner. I dagens marked er det helt klart mulig å bygge 1.235 kvadratmeter for denne summen. Venstre-politikeren mener det er synd at lederen av driftsstyret ved Preståsen, Kjetil Tømmerås, nå har trukket seg. — Han har vært dyktig og vi har hatt en positiv dialog hele veien.

— Frp og Høyre kritiserer dere for ikke å være det skolepartiet dere profilerer dere som?
— Nannestad Venstre gikk på valg med «Barn og unge — vårt ansvar». Vi holder ord til tross for et stramt budsjett. Høyre og Frp foreslo ytterligere kutt på seks millioner, det ville betydd enda færre lærere, og kroken på døra for Nuskos, sier Gulbrandsen.

— I tillegg foreslo vi og fikk med de samarbeidende partier med på å styrke budsjettet til Nannestad ungdomsskole med 500.000 kroner. Dette vil sikre videre drift på både Hegli gård og Nuskos som er viktig for de elever som trenger en alternativ undervisning. Videre fikk vi styrket lag og foreninger med 100.000 kroner og ekstra 150.000 kroner til løypekjøring slik at vi nå kan glede oss over en ny sesong med oppkjørte skiløyper i skog og mark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**