Årsmøte i Mandal Venstre

Godt oppmøte og god debatt!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Mandal Venstre hadde sitt årsmøte mandag kveld den 18ende fra klokken halv syv. Det var svært godt oppmøte denne gang, med besøk av fylkesleder, fylkessekretær og et medlem fra Arendal Venstre. Vi hadde dessuten en engasjert observatør til stede.

I tillegg til faste årsmøtesaker fikk vi en orientering om siste nytt i partiet ved fylkesleder Emil Pedersen. Vi fikk også høre fylkessekretær Jan Kløvstad fortelle om hvordan man vil arbeide framover i fylkeslaget, herunder særlig en ventet sammenslåing av fylkeslagene, lokalpolitisk nettverk og fylkessekretærens rolle som landsdelsbygger.

I tillegg til gjenvalg, inkludert av leder, kan vi med årsmøtet ønske Unn Liestøl Larsen og Mona Skoie Torsteinsen velkommen som nye styremedlemmer. Unn er dyktig og har solid erfaring fra partiet, laget og bystyret. Mona er kjent som et engasjert medlem av Unge Venstre. Sigurd Bjørn Kastrud ble gledelig gjenvalgt. Som første varamedlem til styret ble Henrik Olsen Grimestad valgt.

Årsmøtet markerer ogaå Eva Kvellands overgang til Kristiansand Venstre. Bystyreplassen hennes overtas av Torgrim Olsen. Vi ønsker Eva lykke til, men kommer nok ikke helt til å gi slipp på henne.

Nedenfor er referatet gjengitt:

Møtereferat

ÅRSMØTE MANDAL VENSTRE 18. JANUAR 2010

Møtested: Tidemandgården

Møtetid: 18:30-21:20

I alt 20 medlemmer og gjester til stede

1. Velkommen!

Lederen åpnet møtet ved å ønske alle velkommen, og leste diktet ”Formaning” av André Bjerke.

2. Konstituering

Innkallingen ble godkjent.

Valg av møteleder: Trond Birkeland
Valg av referent: Stein Inge Dahn
Underskrivere av protokoll: Per Kjell Larsen, Sissel Wendt

Alle valg var enstemmige.

Sakslisten ble godkjent.

3. Årsmelding

Leder leste årsmeldingen, som ble godkjent enstemmig uten merknader.

4. Politisk regnskap

Leder leste politisk regnskap fra bystyremedlem Eva Kvelland

I debatten som fulgte framkom det ønske fra årsmøtet om at Mandal Venstre bør vektlegge følgende saker i tiden fremover:

Kollektivtransport, busstilbud, oppstillingsplass for buss i sentrum
Rullering av kommuneplanen er viktig for Venstre
Energi- og klimaplan, samordning med kommuneplanen
Sykkel – Venstre må bli det beste sykkelpartiet
Integrering
16-årig stemmerett
Personvern – Datalagringsdirektivet
Åpenhet i forvaltningen – bedre involvering i demokratiet
Torgrim Olsen som har overtatt som bystyremedlem etter at Eva Kvelland har flyttet, gjennomgikk situasjonen i bystyret og beskrev dette som et flertallstyranni fra Frp+Krf. Det er derfor viktig å sørge for å få gjennomslag i bystyret, og det kan være fornuftig å søke samarbeid med de andre småpartiene. Dette fikk sin tilslutning fra årsmøtet.

5. Kontingent

Den totale kontingenten for 2011 beholdes uforandret. Eventuelle endringer på fylkesnivå og nasjonalt nivå, innarbeides ved å justere andelen til lokallaget.

6. Regnskap

Kasserer gjennomgikk regnskapet som ble enstemmig vedtatt.

7. Budsjett

Økonomiansvarlig gjennomgikk utkast til budsjett, med kr 10.000,- i inntekter og kr 12.400,- i utgifter. Bankbeholdningen ved inngangen av året var ca kr 10.800,-

8. Gjennomgang av vedtektene

Torgrim Olsen gjennomgikk historikk om vedtektene til lokallaget.

Konklusjonen er at vi kan bruke mønstervedtektene.

Ingvild Thorsvik satte fram forslag om at likestillingsparagrafen utgår.

Stein Inge Dahn satte fram forslag om å utsette behandling av dette forslaget til neste årsmøte.

Vedtak: Saken ble utsatt

Torgrim Olsen har 30.10.2009 sendt inn forslag om nytt punkt i vedtektene.

Avstemning: Forslaget ble avvist.

9. Valg/valgnemnda

Valgkomiteen la fram sitt forslag:

Leder:

Trond Birkeland gjenvalg

Trond Birkeland ble enstemmig valgt.

Styremedlemmer:

Sigurd Bjørn Kastrud gjenvalg

Unn Liestøl Larsen ny

Mona Skoie Torsteinsen ny

Varamedlemmer:

1. Henrik Olsen Grimestad

2. Inger Bentsen

3. Anne Birthe Carlsen

Valgkomité

Finn Røiseland

Inger Bentsen

Torgrim Olsen

Kasserer

Unn Liestøl Larsen

Revisor

Leif Hoven

Alle ble enstemmig valgt.

Valg av utsendinger til fylkesårsmøtet:

Stein Inge Dahn

Mona Thorsteinsen

Henrik Olsen Grimestad

Sigurd Bjørn Kastrud

Vara: Unn Liestøl Larsen og Rasmus Olsen

Alle ble enstemmig valgt.

10. Fylkesleder Emil Pedersen orienterte fra siste landsstyremøte:

Venstres generalsekretær Terje Breivik hadde kommentert valgresultatet, og lagt vekt på betydningen av at vårt regjeringsalternativ ble svekket i løpet av valgkampen.

Venstre har hatt en dårlig utvikling på meningsmålingene etter valget.

Medlemsundersøkelse blant nye medlemmer viste at svært mange hadde meldt seg inn på grunn av valgresultatet. I Arbeiderpartiet og Høyre er det ca 110.000 som har Venstre som andre valg – dette bør representere gode muligheter for partiet vårt.

Trine Skei Grande hadde holdt en meget god tale på landsstyremøtet. Hun hadde påpekt Arbeiderpartiets maktarroganse, spesielt overfor Stortinget. Biodiesel-saken var en sak som avslørte et skandaløst miljøsyn fra det største regjeringspartiet. Venstres viktigste saker er lavutslippsamfunnet, kunnskapssamfunnet, modernisering av offentlig sektor, oppretting av svikten i satsing på forskning fra sittende regjering, mer satsing på skole – bedre rekruttering til læreryrket og mindre teori i yrkesfaglig studieretning. Det globale perspektivet er veldig viktig, og Obama har skapt håp for framtiden. Det liberale ståsted innebærer framtidsoptimisme. Verden går mot mer frihet og mer demokrati.

11. Fylkessekretær Jan Kløvstad orienterte:

Venstre har en meget solid andel av ordførere, varaordførere, formannskapsmedlemmer og kommunestyremedlemmer på Agder. Det neste fylkesårsmøtet vil med all sannsynlighet slå sammen fylkeslagene. Dette vil være første gang i Norge at to fylkeslag slår seg sammen før en eventuell fylkessammenslåing.

De viktigste tillitsvalgte i Venstre er våre folkevalgte. Det vil derfor satses på å bygge opp et lokalpolitisk nettverk hvor alle folkevalgte fra Venstre på Agder møtes 3 ganger i året.

Lag som ligger nede vil bli satset på fram mot valget, for å bidra til å løfte dem opp med sikte på å få stilt lister ved valget i 2011.

12. Politisk resolusjon:

Ingvild Thorsvik presenterte forslag til resolusjon: Ett felles Agder.

Forslaget fikk enstemmig tilslutning fra årsmøtet, og Ingvild Thorsvik fikk fullmakt til å utforme den endelige teksten på bakgrunn av innspill fra årsmøtet.

Et enstemmig årsmøte vedtok å gi 1000 kr til Røde Kors sitt arbeid blant de jordskjelvrammede på Haiti.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**