Fattige barn i Bodø

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Illustrasjonsbilde sosialt ansvar

Foto: Microsoft

Kirkens ansatte har godt kjennskap til familier både i og utenfor soknet. Daglig kommer folk som sliter til samtale, ofte folk som kvier seg for å oppsøke sosialkontor. Å gjøre tilbudet kjent er en enkel sak. De første som kommer vil vite om andre som trenger det, i tillegg kan sosialkontoret henvise.

Interpellasjon til fylle lyder som:

Arbeidskirkene er bygd for, og har utviklet seg til å passe inn i dagens samfunn.
Om styrking av folkehelsearbeidet i kommunene står det i NOU 1998: 18, sitat:"Mange kirkesamfunn driver et aktivt folkehelsearbeid og sosialt arbeid overfor enkeltmennesker og grupper som har det vanskelig, og er en viktig faktor i lokalsamfunnet".
I Norgesprogrammet hos Redd Barna hevdes det at fattige barn blir isolerte og utestengt fra sosiale arenaer. Det gjør noe med selvfølelsen.

Rønvik Kirke er en arbeidskirke som regelmessig samarbeider med nærliggende skoler. Hver dag hele året er det aktiviteter i alle rom. Aktiviteter som er en økonomisk utfordring: oppvarming, renhold, personell, vedlikehold, reparasjoner, bespisning, og som beriker.
Et stort antall frivillige er knyttet til kirken.

Etter vår mening vil en styrkelse av dette arbeidet være helt i tråd med regjeringens satsing på fattigdomsbekjempelse.

Vi tillater oss derfor å spørre om ordføreren kan tenke seg å bidra til at Bodø Kommune tildeler Rønvik Kirke en heltids husmor / husøkonomstilling.

Ved å bruke deler av stillingshjemmelen som frie midler vil det gi
– barn av familier som sliter økonomisk et fullverdig middagsmåltid 3-4 ukedager
– leksero — innkjøp av PC-er er en engangsinvestering
– varme, trygghet, sosiale relasjoner
Stigmatisering er utelukket all den tid kirken yrer av liv.

Behovet er kjent, regelmessig hjelp og tiltak er nødvendig.

Bodø Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**