En ideologi for framtida

Et trettitalls tilhørere fylte opp storsalen i Rådhuset da Venstres påtroppende nestleder Helge Solum Larsen var invitert til å innlede om Venstres ideologi. – Venstre må slutte å snakke om hvordan vi ideologisk sett skal forholde oss til de andre partiene, det er de som må forholde seg til oss, sa han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Frode Kleppe

“Frihet, likhet og brorskap er ingen dårlig ideologi. Et parti som står for noe slikt, må da fort kunne samle 30-40 prosent av velgerne?” skrev Adresseavisens politiske kommentator Trygve Lundemo i etterkant av møtet. Og det samme spørsmålet stilte både Solum Larsen og flere av møtedeltakerne. Sosialliberalismen er en ideologi som har potensiale til å favne bredt og adressere de utfordringene vi har i dagens samfunn, og Venstres jobb framover blir å konkretisere hva dette betyr i praktisk politikk og kommunisere dette med velgerne, samtidig som vi holder den ideologiske fanen høyt.

I sitt foredrag viste Solum Larsen hvordan det går en linje fra 1700-tallets liberale ideologer, via den amerikanske frigjøringserklæringa, den franske revolusjonen med slagordet “Frihet, likhet og brorskap”, den norske grunnloven av 1814 og fram til Venstres versjon av dette liberale tankegodset, nemlig sosialliberalismen, i dag. Dette kommer blant annet til uttrykk i Venstres prinsipprogram, hvor vi har nedfelt ti sentrale liberale prinsipper:

Venstres ideologi – De 10 liberale prinsipper

1. Friheten skal gjelde overalt, for alle

2. Det personlige ansvaret er ufravikelig

3. Alle har ansvar for hverandre, for miljøet og for kommende generasjoner

4. Virkelig frihet forutsetter felleskap og rettferdighet

5. Alle er likeverdige, men ingen er like

6. Politikk skal fremme livskvalitet og menneskelig vekst

7. Politisk makt skal komme nedenfra

8. Makt skal spres og balanseres

9. Den liberale staten er upartisk, sterk og begrenset

10. Liberalismen er optimistisk og alltid underveis

Gikk du glipp av møtet?

Se ppt-presentasjonen til Solum Larsen her.

Se Adresseavisens kommentar til møtet her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**