Venstre står på for bedre buss

Mandal Venstre har etterspurt statistikk for kollektivtransporten fra AKT. Det viste seg å være bedrøvelig lesestoff.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Fylkeskommunen og AKT gjennomførte drastiske kutt i rutetilbudet ved årsskiftet 2008/2009, til

Buss-Vest-Agder-Venstre-Politikere_i_Mandal

kraftige protester fra Venstre. Stortingsrepresentant Anne Margrethe Larsen tok saken opp i Stortinget, men samferdselsministeren skjøv ansvaret fra seg og ned til fylkeskommunen.

Resultatene av innskjæringene ser vi nå. I 2009 viser statistikken at antall busspassasjerer med Taxus ble mer enn halvert sammenlignet med det foregående året. Dette er en veldig alvorlig utvikling, som går aldeles i motsatt retning av hva vedtatte politiske føringer om satsing på miljøvennlig kollektivtransport tilsier. Venstre ber nå Mandal kommune om å ta opp igjen dialogen med fylkeskommunen og AKT, med sikte på å få forbedret rutetilbudet.

Når man skal finne finansiering til en slik satsing, kan man begynne med å si opp den kostbare avtalen med Thon & Co, som tar seg alt for godt betalt for å la bussene stå på tomten sin. Mandal Venstre er meget kritisk til at kommunen og fylkeskommunen har inngått en slik kostbar avtale med eiendomsutviklerne på den gamle rutebilstasjonen. Disse pengene burde heller ha vært benyttet til kollektivtransporten, enn til å betale leie til avtalepartneren som kjøpte rutebilstasjonen i strid med føringene fra bystyret.

Grønn buss

For Mandal Venstre er det viktig at samfunnsplanleggingen legger godt til rette for kollektivtransporten. Det kan vi ikke se er tilfelle i Mandal nå. Kommunen må tilby attraktive og rimelige (gratis!) av- og påstigningsplasser for Taxus, for Sørlandsruta og for ekspressbussene. Derfor bør det anlegges en erstatning for busstoppene på Amfi-tomta et annet sted i Øvrebyen, i nærheten av E-39. Det må være et viktig mål å få ekspressbussene til å svippe innom byen igjen. Dagens løsning med ekspressbusstopp i Skinsneskrysset er uholdbar.

Mandal Venstre mener også at planutvalgets forslag om en bussoppstillingsplass foran Andorsen-gården er ufornuftig. Vi er enig med fagmyndighetene i trafikkgruppen som har uttalt at dette vil medføre en alt for stor trafikkbelastning i Bryggegata. Dessuten vil bussene bruke for lang tid på å komme seg dit til og fra E-39.

Mandal Venstre gir derfor sin tilslutning til trafikkgruppens forslag om å finne en løsning for busstopp i Øvrebyen. Men da er det for oss veldig viktig at kommunen på et tidlig tidspunkt involverer Øvrebyen Vel i det videre planleggingsarbeidet.

Mandal Venstre mener at Mandalsregionen blir spesielt dårlig behandlet når det gjelder busstilbud. Vi kan ikke se noen grunn til at det skal være dårligere busstilbud på kveldene og i helgene mellom Kristiansand og Mandal, enn hva det er mellom fylkeshovedstaden og de andre kommunesentraene som ligger mindre enn 45 minutter fra regionsenteret i Kristiansand. AKT har nylig hatt stor suksess med å innføre flexi-kort som har medført at det er mulig å reise veldig billig til for eksempel Vennesla og Søgne. En slik ordning bør også innføres for kollektivreisende til Mandal mener Venstre.

Vi lover bedre buss

Mandal Venstre foreslår at samtidig som det etableres nye busstopp i Øvrebyen, så må det anlegges et nytt offentlig toalettilbud også i denne bydelen, og hensiktsmessige leskur for de reisende. Vi mener at investeringskostnadene ved dette bør kommunen og fylkeskommunen kunne dekke ved noe av gevinsten de fikk da de solgte rutebilstasjonen til eiendomsutviklerne bak Amfi-selskapet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**